ویکی‌پدیا:ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۱۶ ایران/نتایج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ده عکس برنده[ویرایش]

For results in English, click here

برای دیدن تصاویر در اندازهٔ بزرگ‌تر بر روی آنها کلیک کنید. برای دیدن ده عکس برنده‌ی ایران و ده عکس برنده‌ی سایر کشورها، لطفاً به صفحه‌ی برندگان کشورها مراجعه کنید.

رتبه عکس نام پدیدآور
اول
مسجد شاه، اصفهان
Forough.abad
دوم
مسجد نصیرالملک، شیراز
Hesam.montazeri
سوم
تخت سلیمان، آذربایجان غربی
Showanealipoor
چهارم
سقف کلیسای وانک، اصفهان
Poco a poco
چهارم
تخت جمشید، فارس
Poco a poco
ششم
شبستان مسجد وکیل، شیراز
Ali Kazemi Nia
هفتم
نقش رستم، مرودشت، فارس
Herbert_karim_masihi
هشتم
مسجد جامع کبیر، یزد
Parastoo.Atrsaei
نهم
کاروانسرای سعد‌السلطنه، قزوین
Parastoo.Atrsaei
نهم
سقف خانه‌ی طباطبایی، کاشان
13ehnam

نحوه‌ی داوری[ویرایش]

دور اول این مرحله با شرکت ۵۹۴۸ عکس و با همکاری ۶ داوطلب آغاز شد. هر عکس به طور تصادفی به دو داوطلب نشان داده شد و داوطلبان می‌توانستند با یکی از دو گزینه‌ی بله یا خیر عکس‌ها را ارزیابی کنند. نکات زیر به داوطلبان گفته شده بود: ۱) معیار ارزیابی عکس‌ها تکنیک عکاسی، اصالت، و کارآیی عکس برای ویکی‌پدیاست، ۲) عکس‌هایی که از یادمان نیستند یا تمرکز اصلی‌شان یادمان نیست باید حذف شوند، ۳) عکس‌هایی که مشکل حق نشر دارند باید حذف شوند.

دور دوم تمام عکس‌هایی که در دور اول از هر دو داوطلب امتیاز بله گرفته بودند به دور دوم راه پیدا کردند. به این ترتیب این دور با ۴۹۴ عکس و با چهار عضو هیئت داوری آغاز شد. هریک از اعضای هیئت داوری طی مدت یک هفته تمام عکس‌ها را مرور کردند و به آن‌ها امتیاز ۱ تا ۵ دادند.

دور سوم در دور سوم، میانگین امتیازات عکس‌ها در دور دوم محاسبه شد و ۵۷ عکسی که میانگین امتیازشان در دور دوم بیش از دو‌ونیم بود به این دور راه پیدا کردند. در این دور، هماهنگ‌کننده‌‌ی دورهای داوری تمام ۵۷ عکس را بررسی کرد و از میان آن‌ها هفده عکس برای بررسی ویژه به هیئت داوری پیشنهاد شد. این عکس‌ها عکس‌هایی بودند که به نظر می‌آمد از لحاظ وضوح تصویر یا به علت ویرایش بیش از حد، ممکن بود نتوانند عکس‌های قابل قبولی به عنوان عکس‌های برگزیده‌ی ویکی‌انبار باشند. هیئت داوران رأی به نگه داشتن یکی از این هفده عکس و حذف مابقی داد. به این ترتیب دور سوم با ۴۱ عکس و سه عضو هیئت داوری آغاز شد. در این دور از داوران خواسته شده بود تا ۲۰ عکس اول خود را به ترتیب اولویت انتخاب کنند. ۱۰ عکس برتر در انتهای دور سوم و با محاسبه‌ی جمع امتیازات داده‌شده به عکس‌ها در دور سوم انتخاب شدند. برای عکس‌هایی که امتیاز مساوی در این مرحله دریافت کرده بودند، تعداد داوری که عکس را انتخاب کرده بودند به عنوان معیار ثانوی انتخاب استفاده شد. عکس‌هایی که هم امتیاز مساوی و هم تعداد رأی مساوی داشتند، هم‌رتبه اعلام شدند.