ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه ابزارهای ویرایشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

«ویکی‌پروژه ابزارهای ویرایشی»

در بالای جعبه ویرایش، ابزارهایی قرار دارد که به ویرایش سریع‌تر و راحت‌تر صفحات کمک می‌کنند. این ابزارها شامل تعدادی دکمه استاندارد به همراه تعدادی پیوند در پایین صفحات است که کلیک کردن روی هر کدام از این دکمه‌ها یا پیوندها، انجام کاری را راحت‌تر می‌کند. به عنوان نمونه، وقتی شما می‌خواهید قسمتی از متن یک صفحه را ضخیم نمایش دهید، لازم نیست خودتان به صورت دستی قبل و بعد از آن عبارت در متن، فرمان ''' را اضافه کنید؛ تنها کافی است که آن قسمت از متن را انتخاب کنید، و روی دکمه یک بار کلیک کنید.

دکمه‌های ویرایشی استاندارد ویکی‌پدیا

کاربران حرفه‌ای ویکی‌پدیا، با استفاده از این خاصیت ویکی‌پدیا که دارندگان حساب کاربری می‌توانند یک فایل جاوااسکریپت مخصوص به خود داشته باشند، برخی کارهای دیگری که به طور مکرر در ویکی‌پدیا انجام می‌دادند را با ایجاد دکمه‌های اضافه برای خودشان راحت‌تر کردند. ابزارهایی که به‌آفرید در زیر صفحهٔ کاربری خود با نام BehaafaridTools.js ایجاد کرد، از این دست هستند.

این ویکی‌پروژه با هدف تسهیل دسترسی کاربران معمولی به این ابزارها ایجاد شد. این پروژه تا مدتی ابزارها را از طریق زیرصفحه‌های کاربری کاربر:ExtraTools نگهداری می‌کرد، اما بعد از این که افزونه «ابزارها» (Gadgets) در ویکی‌پدیا نصب شد، این پروژه نیز دکمه‌های ویرایشی را به صورت ابزار در آورد تا نصب کردن و نصب‌زدایی آن‌ها به آسانی چند کلیک باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

دکمه‌های ویرایشی بیشتر[ویرایش]

مهم‌ترین محصول این پروژه ابزاری به نام «دکمه‌های ویرایشی بیشتر» است که از طریق بخش «ابزارها» در صفحهٔ ترجیحات قابل نصب است. برای استفاده از این ابزار باید به سامانه وارد شده باشید و مرورگر شما از جاوااسکریپت پشتیبانی کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نصب و شخصی‌سازی این ابزار به راهنمای آن مراجعه کنید.