ویکی‌پدیا:ویرایشگران حق الهی ندارند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چارلز یکم به حق الهی پادشاهان باور داشت. وی پس از مدتی اعدام شد و همین، موجب شد تا نظام سلطنتی برای مدتی برچیده شود.

ویرایشگران حق الهی ندارند. وقتی پای حکم‌رانی مطلق پادشاه در میان باشد، عربستان سعودی صرفاً یک نظام پادشاهی است و بس. ویکی‌پدیا چنین چیزی نیست؛ حتی اگر شما یک مدیر، بازرس کاربر و پنهانگر باشید. تفاوت را حس می‌کنید؟

سناریو[ویرایش]

شما برای مدت طولانی‌ای به ویرایش در ویکی‌پدیا مشغول بوده‌اید. ۱۰۰٫۰۰۰ ویرایش دارید و به‌تازگی یک مدیر شده‌اید. با این وجود یک ویکی‌پدیایی تازه‌وارد با ۱۰۰ ویرایش و کمتر از یک ماه عمر حساب، در وپ:تام می‌نویسد که بعضی از نظرات اخیر شما، از نزاکت دور بوده‌است. شما:

الف. با تندی پاسخش را می‌دهید و مانع از انتشار نظرات غیرسازنده می‌شوید، چرا که شما از او بهترید. به‌هرحال، با تنها ۱۰۰ ویرایش، او باید زاپاس یک کاربر بسته‌شده باشد؛ نه؟

ب. کل ریسه را پاک می‌کنید (معمولاً با خلاصه ویرایش «وگ ترولینگ / آزار و اذیت»)، کاربر را بدون اقدام به پاسخ، بی‌پایان می‌بندید و با اطمینان از کار خود، از زندگی ویکی‌پدیایی حرفه‌ای و موفقتان لذت می‌برید؟

پ. بی‌خیالش می‌شوید و منتظر می‌شوید تا یکی از مدیران غیردرگیر به آن رسیدگی کند و در جایی دیگر به دانشنامه کمک می‌کنید؟

پاسخ این پرسش، پ است. اگر پاسخ دیگری را انتخاب کرده‌اید، راه خوبی برای انجام این کار نیست؛ شما روی حق الهی ویرایشگران حساب باز کرده‌اید.

ویرایشگران حق الهی ندارند (خوشبختانه عنوان این را مشخص کرده‌است). مهم نیست که شما چه کسی هستید، شما باید یک ویرایشگر مسئولیت‌پذیر و محتاط باشید.

خلاصه‌ای از حق الهی[ویرایش]

دارندگان حق الهی، فعالانه تحریم، تحریم است را در مورد هرچه که حرکت می‌کند به کار می‌گیرند.

حق الهی، باوری است که بیان می‌کند خداوند، شما را برتر آفریده است. می‌توان شخصی که به حق الهی باور دارد را از راه‌های زیر شناخت:

آن‌ها ادعای برتری مطلق دارند[ویرایش]

آن‌ها به‌وضوح بیان می‌دارند که برتر هستند. اصلاً مهم نیست که مقاله آن‌ها منبعی از کتاب تاریخ برای خنگ‌ها داشته باشد و شما منبعی از یک کتاب تاریخی معتبر به آن بیفزایید؛ این مقاله آن‌هاست و اجماعی برای افزودن منبع شما به آن وجود ندارد. البته، اگر شما کتاب تاریخ برای خنگ‌ها را در مقاله دیگری به‌عنوان منبع بیفزایید، خب در این صورت، یک منبع نامعتبر افزوده‌اید که مجاز نیست. این ویرایش شما احتمالاً با خلاصه ویرایش «بازگردانی ویرایش دارای حسن نیت توسط» خنثی می‌شود؛ مشکل اینجاست که نمی‌توان شما را به خاطر این ویرایش بست و این باعث آزار دارندگان فرضی حق الهی می‌شود.

آن‌ها باور دارند که بالاتر از قانون هستند[ویرایش]

آن‌ها انتظار دارند که قانون به جای برخورد با اعمال آن‌ها، از آن گذر کند.

آن‌ها تصور می‌کنند که پیش از اعلام تصمیم، اجماع خودکار دارند[ویرایش]

این ویرایشگران بدون دلیل قابل‌قبولی، کاربران را می‌بندند و از بازکردن کاربر امتناع می‌کنند. در موارد بدتر، این ویرایشگران حتی صفحه کاربر را تعقیب می‌کنند تا هرگونه درخواست بازشدن را پاک کنند. این به پاک‌کردن مقاله‌ها و بستن بحث‌ها بدون دلیل مشخص هم اطلاق می‌شود: «او یک زاپاس است! من ده سال پیش یکی را می‌شناختم که مقاله مشابهی را نوشته بود! این قطعاً دور زدن قطع دسترسی است! من با شعله‌افکن ع۵ خودم، آن را نابود می‌کنم. خود خودشه!»

چگونه حق الهی را از یک ویرایشگر بگیریم[ویرایش]

یکی از راه‌های مناسب، توضیح کل قضیه با آرامش است. اگر آن‌ها به روند «بالاتر از قانون» ادامه دادند، این صفحه را برای خواندن بهشان پیشنهاد کنید. اگر همچنان تکرار شد، در تابلوی اعلانات مدیران مطرح کنید. در نظر داشته باشید که این شامل ویرایشگرانی که پاسخگو نیستند نمی‌شود.