ویکی‌پدیا:نظرخواهی/قابلیت ایجاد صفحه‌ای تازه توسط کاربران ثبت‌نام‌نکرده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
This page is created to reach consensus for restricting page creation to registered (logged in) users on Persian Wikipedia

(CLOSED ON JULY 17)

این نظرخواهی برای مقابله با یک معضل جدی راه افتاده‌است. چنان که اکثر کاربران فعال در اینجا می‌دانند حجم صفحه‌های مشکل‌دار که توسط کاربران گمنام/ثبت‌نام‌نکرده ایجاد شده‌اند به طرز آزاردهنده‌ای بالاست. این امر بر می‌گردد به عدم آشنایی کاربران فارسی‌زبان به مسائل حق تکثیر و مسائل مشابه. با نگاهی به فهرست صفحه‌های جدید مسجل می‌شود که نسبت صفحه‌های تازهٔ قابل حفظ به کل صفحات تازهٔ ایجادشده توسط کاربران گمنام بسیار پایین است.

این نظرخواهی برای کسب اجماع برای سلب قابلیت ایجاد صفحهٔ جدید از کاربران گمنام است. این راه حل پیشتر در ویکی انگلیسی امتحان شده و شرایط همچنان برقرار است. اگر اجماع حاصل شود می‌توان از توسعه‌دهندگان درخواست انجام تغییرات را کرد.

موافق (Support)

  1. مازیار پری‌زاده ۱۱:۱۱, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  2. شروین افشار ۱۱:۱۵, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC) ‏(sysop)
  3. وحید ظهیری ۱۱:۲۲, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  4. علی پارسا Aliparsa ۱۲:۴۸, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  5. میثم ۱۴:۳۱, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  6. --آرش سرخ ۱۴:۳۷, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  7. سید ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  8. MehranVB talk | cont ۱۵:۱۴, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  9. روزبه ۰۹:۴۰, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)‏(sysop)
  10. سید نعمت الله احمدیان ۱۶:۱۸, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  11. --ماني ۱۶:۳۴, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  12. سجاد ۱۸:۰۱, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  13. --Kaaveh ۱۸:۱۴, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  14. --پیمان ۲۲:۴۸, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  15. ‍‍حسام ۲۱:۱۰, ۵ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  16. مسعود ۰۶:۲۵, ۷ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)‏(sysop)
  17. به‌آفرید ۲۲:۰۱, ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)‏(sysop)
  18. MOJTABA ۰۰:۱۵, ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  19. آریوبرزن
  20. Raamin ب ۲۱:۴۰, ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)‏(sysop)
  21. Khazaei ۱۹:۳۳, ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

مخالف (Oppose)

  1. حسین ۲۰:۵۴, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  2. مهدی ب الگو:جلالی/۱۲ ژوئیه ۱۳۸۵ (۱۲-۰۷-۲۰۰۶)، ۰۵:۰۱

نظرات (Comments)

به نظر من اینجا هم مثل ویکی پدیای انگلیسی باید از ویرایش مقالات اصلی توسط کاربران ثبت نام نکرده کاملا جلوگیری شود و نه فقط از ایجاد صفحات جدید.--سید ۱۴:۴۱, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

نظر من هم همین است (ابتدا اشتباهاً در مخالف رای داده بودم) تعداد بسیار زیادی از کاربران صفحات بی مورد را ایجاد می کنند و تعداد زیادی هم صفحات بدون مورد، اگر این عمل صورت گیرد دسترسی افراد خرابکار برای ایجاد صفحه بسته می شود اما به ضرر افراد عادی تمام می شود، در این صورت تنها راه حل ساختن اکانت است، اگر کسی واقعاً برای ویکی پدیا وقت می گذارد و صفحه می سازد لزومی ندارد که با آی پی وارد شود و حتی برای خود او بهتر است که یک اکانت سازد. -- MehranVB talk | cont ۱۵:۱۴, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

آمار صفحات ساخته‌شده توسط کاربران ناشناس

آیا آماری یا چیزی در دست داریم که چه مقدار از صفحات «مشکل دار» (معنی مشکل دار هم به نظر من تعریف شود خوب است) توسط کاربران ناشناس و چه مقدار توسط کاربران دارای شناسه ایجاد شده است؟ به نظر من به این ترتیب بهتر میشه تصمیم گیری کرد.--مسعود ۱۹:۲۶, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

آمار دقیق وجود ندارد ولی می‌شود یک نمونه‌گیری آماری کرد. یعنی صفحهٔ تغییرات اخیر را با مخفی کردن ویرایش‌های کاربران ثبت‌نام کرده بررسی نمود و سپس صفحات جدید را بطور تصادفی بررسی کرد تا مشخص شود چندتایشان مشکل‌دار محسوب شده‌اند. از نظر من مشکل‌دار بودن یعنی :
  1. نقض حق تکثیر
  2. جانبداری
  3. درستی
  4. حق تکثیر مشکوک
  5. تبلیغات و خودستایی
  6. مشکل لحن
اگر بخواهیم خیلی مته به خشخاش بگذاریم، باید بدون منبع بودن را هم جزو مشکل‌ها محسوب کنیم. --شروین افشار ۱۹:۴۰, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
با نگاهی به ویژه:Newpages می‌توان آمار تقریبی بدست آورد، اکثر کسانی که با IP ویرایش می‌کنند صفحاتشان نامزد حذف می‌شود که معیار مناسبی برای «مشکل‌دار» است. --وحید ظهیری ۱۹:۴۷, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

در جواب حسین که در قسمت مخالف نوشته است، تازه وارد با IP فرق دارد، تازه وارد مثل شماست که در محل رای نظر می‌دهد و ترتیب زمانی را رعایت نمی‌کند و البته کسی هم او را گاز نمی‌گیرد ;-) --وحید ظهیری ۲۱:۰۲, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)


باید هم از تازه‌کارها استفاده کرد، هم آن‌ها را به مسیر درست هدایت کرد. راه حلش استفاده از مدیران بیش‌تر است. چرا همواره در ویکی‌پدیای فارسی تصمیمات منتاقض با ویکی‌پدیای انگلیسی گرفته می‌شود؟ ضمناً مدیرانی که هر از چند سال می‌آیند، چندان فرقی با تازه‌کارها ندارند. حالا اگر می‌توانید دسترسی آن‌ها را محدود کنید! ضمناً:

  1. کاربری که بدون نام کاربری است، تازه‌واردی است که هنوز چند و چون کار را نمی‌داند. کافی است راهنمایی شود.
  2. شعار ویکی‌پدیا که یادتان هست: «دایرةالمعارفی که هر کسی می‌تواند آن را ویرایش کند». این یک اصل است. حتی برای صفحاتی که به تازگی قفل شده‌اند، می‌توان درخواست «گشایش» کرد، و نکته این‌جاست که ترتیب اثر داده می‌شود. سوال من این است. آیا در مجلس می‌توان قانونی خلاف قانون اساسی تصویب کرد؟ با رأی گیری در چنین مسأله‌ای نتیجه‌ی خیلی خوبی حاصل نخواهد شد.
  3. حمله‌ی شخصی به من شده است!!! ای ویکی‌دانان کجایید؟!
  4. کمی دقیق باشید. با یک نگاه به صفحات جدید نمی‌توان به «کشف و شهود» رسید. اگر این تحقیق را که در آی. بی. ام. انجام شده، ببینید، متوجه می‌شوید که مقاله‌ی مربوط به مایکروسافت بیشتر توسط افراد ناشناس(که برخی IP می‌نامند! به یاد Intellectual Property افتادم :-( ) ساخته شده است. اما در مورد خود آی. بی. ام. این گونه نیست. مقاله‌ی جالبی است. خواندن دارد!
  5. ویکی‌پدیای فارسی حدود یک درصد مقالات ویکی‌پدیای انگلیسی را دارد. اگر توجه کرده باشید، حتی شیوه‌ی قفل کردن صفحاتی مانند مقالات مربوط به روسای جمهور کشورها، پس از رشد ویکی و رسیدن به مرز یک میلیون صفحه مطرح شده است. (مورچه چیه که... بگذریم)
  6. کسانی که به ویکی‌پدیای انگلیسی اشاره می‌کنند، حداقل به خود زحمت بدهند و بررسی کنند که تعداد صفحات محافظت شده و شبه محافظت شده چقدر است. من که در طول ویکی‌خوانی طولانی‌ام جز به چند صفحه از این دست بر نخورده‌ام.

حسین ۲۱:۳۵, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

هدف جلوگیری از دسترسی تازه‌کاران نیست. جلوگیری از ایجاد صفحهٔ جدید توسط گمنامان است. این دو خیلی تفاوت دارند. اگر این رأی‌گیری به نتیجه برسد وقتی گمنامی خواست صفحه‌ای جدید ایجاد کند یک پیغام می‌آید که برای ایجاد صفحهٔ جدید باید حساب باز کند. الان مشکل این است که گمنامی می‌آید ۱۰ تا صفحه مزخرف و غیرقابل نگه داشتن درست می‌کند و می‌رود. اصلاً نمی‌شود پیدایش کرد تا به صراط مستقیم هدایتش کرد. به‌آفرید ۲۳:۲۰, ۳ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
منظور من هم دقیقاً همین بود. سؤالم این است که چرا ویکی‌پدیای انگلیسی این طور نیست؟--حسین ۰۹:۳۲, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
حسین جان ویکی‌پدیای انگلیسی هم اجازه ایجاد صفحات با IP را نمی‌دهد. P-: --وحید ظهیری ۰۹:۳۶, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
آقا وحید، اگر نوشته‌ی بالا رو می‌خواندید، این حرف رو نمی‌زدید! این سیاست تازه‌ی ویکی‌پدیای انگلیسی است. الآن که ویکی‌پدیا بیش از یک میلیون و دویست هزار صفحه دارد، باید هم چنین کاری انجام بگیرد. اما ویکی‌پدیای فارسی چنین نیست.--حسین ۱۰:۱۰, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
  1. نخست اینکه در به‌کاربردن فعلها دقت بیشتری بفرمایید. «نیست» یعنی در حال حاضر
  2. ما با یک نگاه به صفحه‌های جدید به این نتیجه (یا به قول شما شهود) نرسیده‌ایم. این حاصل چندین ماه صرف چند ساعت وقت در روز در ویکی‌پدیاست.
به‌آفرید ۱۰:۱۸, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

به جز ویکی‌پدیای انگلیسی جای دیگری هم اعمال شده؟ ورودی‌های موجود دامنه چندانی ندارند، این را مقایسه کنید با بیش از یک میلیون نوشتار نسخه انگلیسی. کاوه ب الگو:جلالی/۴ ژوئیه ۱۳۸۴ (۴-۰۷-۲۰۰۶)، ۱۱:۱۸

به نظر من تعداد کل ورودیهای ویکی اهمیتی ندارد. آنچه اهمیت دارد نسبت تعداد صفحه‌های مشکل‌دار ایجادشده توسط گمنامان به کل صفحه‌های ایجاد شده‌است. این نسبت به طرز آزاردهنده‌ای بالاست. به‌آفرید ۱۱:۳۲, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
طبعا با این کار انتخاب پیش روی کاربر کم می‌شود. فکر نمی‌کنم ما در موقعیتی باشیم که تلویحا تصمیم بگیریم اکثر ورودی‌های معقول را پوشش داده‌ایم. البته شاید بشود پیام خطا را به صورتی تنظیم کرد تا به جای ورودی جدید مقاله به صورت بخش جدیدی در فلان صفحه اضافه شود. کاوه ب الگو:جلالی/۴ ژوئیه ۱۳۸۴ (۴-۰۷-۲۰۰۶)، ۱۱:۳۷
دلیل ما برای بستن این نیست که ورودی‌های معقول تقریباً همه وجود دارند. یعنی اصولاً دغدغه‌مان با آنِ ویکی انگلیسی متفاوت است. البته قبول دارم که با زیاد شدن تعداد ورودی‌های معقول شانس نامعقول بودن ورودی‌های جدید بالا می‌رود ولی آنچه عامل تصمیم‌گیری‌است صرف مفیدبودن مطالب ورودی‌های جدید است. ممکن است عواملی که شانس مفید بودن را کاهش می‌دهند متفاوت باشند. دلیل ما این است که کاربران با حق تکثیر آشنا نیستند و غیره. دلیل ویکی انگلیسی این است که ورودی‌های معقول تا حد زیادی ایجاد شده‌اند. اما عامل تعیین‌کننده در هر دو مورد یکسان است و آن تسبت صفحات بد به صفحات خوب است. به‌آفرید ۱۱:۴۹, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
متوجهم، اما وجهه محافظه‌کارانه‌اش زیاد به وضعیت نوپای ما نمی‌خورد. به هرحال، امیدوارم دیدن پیام خطا زیاد برای تازه‌کاران مایوس‌کننده نباشد. کاوه ب الگو:جلالی/۴ ژوئیه ۱۳۸۴ (۴-۰۷-۲۰۰۶)، ۱۱:۵۶
بله این مشکل هست. به‌آفرید ۱۲:۰۱, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

به عنوان یک مورد ضمنی: چرا در اکثر نظرسنجی های ویکی موردی به نام رای ممتنع ( مطمئنا رای سفید معنی ندارد! ) وجود ندارد ؟؟ سید نعمت الله احمدیان ۱۶:۲۵, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)


به نظر من هم با باز بودن امکان ایجاد صفحه برای کاربران گمنام، ما تنها به کار برچسب زنی و یافتن موارد نقض حق تکثیر و حذف می رسیم که حجمشان هم روزافزون است. با اینکار هیچوقت نمی توان به حجم فزاینده صفحات نیازمند تمیزکاری رسیدگی کرد. اگر نسبت صفحات مرتب بعداً بهتر شد می توان دوباره این امکان را فعال کرد. --ماني ۱۶:۳۴, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

دوستان گرامی توجه داشته باشید که دلیل اقدام ویکی‌پدیای انگلیسی در محدود کردن ایجاد صفحات تازه وجود ورودی‌های معقول نمی‌باشد (هر چند شاید یکی از دلایل باشد!) این مورد برمی‌گردد به چند ماه قبل که در یک ویرایش در مقاله جان اف. کندی یک شخص حقیقی به عنوان ترور کنندهٔ کندی مطرح شده بود و آن شخص نیز شکایت نموده بود و صحت و درستی مقالات ویکی‌پدیا مورد سوال رفت که البته این مسئله با آزمون‌های مختلف رفع شد، البته در همین زمان بود که خبر کشته شدن جیمی ولز بنیانگذار ویکی‌پدیا در مقالهٔ مربوط به او منتشر شد که هر چند یک دقیقه بیشتر دوام نیاورد و فوراُ بازگردانده شد ولی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت به تمام موارد بالا ویرایش‌های گسترده و جانبدارانه در مقالهٔ جرج بوش را از طرف رایانه‌های وزارت دفاع آمریکا اضافه کنید. این موارد بود که ویکی‌پدیای انگلیسی را برای خروج از یک موقعیت بحرانی به این کار وادار نمود! ولی حال وضعیت ویکی‌پدیای فارسی فرق می‌کند نه از ما شکایت شده و نه خبر دروغ کشته شدن کسی در آن انتشار یافته و نه خبری از ویرایش‌های گسترده و جانبدارنه در مقالهٔ مثلاً محمود احمدی‌نژاد(!)است. در اینجا تنها مسئله‌ای که وجود دارد تعداد کم کاربران و مدیران فعال است که البته الان نسبت به قبل خیلی بهتر شده است! این مسئله باعث می‌شود که کاربران و همچنین مدیران به تنهایی به کارهای بسیاری رسیدگی کنند که این به مرور باعث خستگی می‌گردد و از سرعت پیشرفت کار کم می‌کند در مجموع این قابلیت را برای ویکی‌پدیای فارسی مفید می‌دانم ولی باید کاربرانی را که حسن نیت دارند در ابتدای ورودشان از دلایل این تصمیم و نیاز به داشتن شناسهٔ کاربری به خوبی آگاه کرد چون داریم کاربرانی که در ابتدا به صورت ناشناس فعالیت می‌کردند و حالا مدیر شده‌اند. در ضمن به غیر از ویکی‌پدیا ۴ پروژهٔ ویکی به زبان فارسی فعال هستند می‌ترسم که اگر این امکان از کاربران ناشناس در ویکی‌پدیا گرفته شود شاهد هجوم خرابکاران به این ویکی‌ها باشیم! شاید بهتر باشد این امکان در همهٔ ویکی‌های فارسی ایجاد شود.سجاد ۱۷:۵۹, ۴ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
بحثتان کمی بی‌ربط است، چرا که اولاً صفحات قفل شده برای همه قفل است، و ثانیاً تعداد آن‌ها انگشت‌شمار و محدود به شخصیت‌هایی مانند رؤسای جمهور و یا مشابه آن می‌باشد.--حسین ۰۹:۴۰, ۵ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

اگر این صفحه برای موافقت محلی است بد نیست یکی که دست به انگلیسی! خوبی دارد در بالای صفحه جمله‌ٔ خلاصه‌ای در مورد این صفحه بنویسد. حسام ۱۲:۲۳, ۷ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

آیا کسی دنبال این جریان هست؟ اول به‌آفرید بر روی متا در این مورد درخواست کرده بود و من فقط آن مورد را دیدم و نمی‌دانم اکنون کس دیگری پیگیر هست یا خیر. راستی خودتان امضا نمی‌زنید!؟! حسام ۲۱:۴۰, ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
من پی‌اش را خواهم گرفت. یکی دو روز دیگر هم صبر کنیم...به‌آفرید ۲۲:۰۳, ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)
بهتر است دو هفته (تا ۱۷ ژوئیه) باز باشد. کاوه ب الگو:جلالی/۱۱ ژوئیه ۱۳۸۵ (۱۱-۰۷-۲۰۰۶)، ۲۲:۵۸