ویکی‌پدیا:فهرست یادمان‌های ملی ایران/نگارخانه تصاویر/19567

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

✅ مسجد قاضی شیشوان- تاریخ بازدید زمستان ۱۳۸۸ ش https://commons.m.wikimedia.org/w/index.php?title=File:%D8%B9%DA%A9%D8%B3_%D8%B3%D8%B1_%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF_%D9%82%D8%A7%D8%B6%DB%8C_%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%88%D8%A7%D9%86.jpg&oldid=605339906

✔ این مسجد تاریخی در بافت مرکزی آبادی قرار دارد. مسجد قاضی از جمله مساجد ستون‌دار چوبی منقش نفیس سبک ویژه معماری ابنیه و مساجد ستون‌دار چوبی مشابه موجود در شهرستان‌های مراغه، بناب و عجب‌شیر در دوره‌ی صفویه است. از بین کتیبه‌های موجود در سقف مسجد تاریخ تعمیر بنا احتمالاً به سال ۱۲۸۰ ق برسد.

✔ مسجد دارای دو نمای آشکار در دو جهت شمالی و غربی است. نمای بیرونی آن آجری ساده بوده و فاقد تزئینات آجرکاری و یا سایه روشن‌های ناشی از طاق‌نماها و اسپری‌های تزئینی است. پلان مسجد و مکتبخانه قاضی، مستطیلی شکل بوده و امتداد طولی آن شمالی- جنوبی است. شبستان ستون‌دار مسجد دارای ۶ عدد ستون چوبی در دو ردیف سه تایی است و ستون‌های چوبی شبستان ستون‌دار این مسجد بر روی پایه ستون‌های سنگی ساده‌ای قرار گرفته هر یک از این ستون‌ها دارای سرستون‌های حجمی مقرنس‌کاری تزئینی است.

✔ در جای‌جای سرستون‌ها، پردوها و... این بنا تزئینات متنوع و پخته‌ی گل و بته‌های شاه عباسی چهار اسلیمی و عبارات و اسماء خوشنویسی شده بود که از بین رفته‌اند. آقای بالغ درباره‌ی این وقایع اسف‌ناک به نقل از آقای زاهدی چنین می‌نویسد: "در سال ۱۳۹۰ این مسجد از طرف میراث فرهنگی مراغه مورد مرمت قرار گرفت و سقف مسجد را برای تعمیر برداشتند و پردوهای رنگی و منقوش را به کنار مسجد ریختند و در جای امنی نگذاشتند. صبح که بیدار شدیم دیدیم پردوها آتش گرفته و سوخته و برای همیشه از بین رفته است. مردم روستا بسیار ناراحت بودند که چرا متولیان مرمت از این آثار مواظبت نکردند. بعداً پردوهای جدید ابزارکاری شده درست کردند و سقف مسجد را پوشاندند." از قرار معلوم نقوش سرستون‌های مسجد نیز به هنگام غبارگیری در مرمت سال ۱۳۹۰ آسیب دیده و مقداری از رنگ‌های آن‌ها ریخته است. تاریخ و سابقه‌ی این گونه مساجد وابسته به همین نقش و نگارها و هنر و زیبایی نهفته در این مسجد است. اگر این مساجد به ثبت آثار ملی رسیده‌اند بخاطر همین پردوهای منقوش هنری و سرستون‌های مقرنس‌کاری است و تک تک آنها به منزله‌ی اشیای عتیقه هستند. چرا باید این کار مهم و تعمیرات و حفاظت آن به دست کسانی سپرده شود که به اهمیت آن واقف نیستند؟!

✔ در تعمیرات اخیر این بنای مهم تاریخی نیز بسباری از جنبه‌های تاریخی و زیبای آن از کتیبه‌های سقف مسجد و نقوش ترنج و سرترنج‌های متقارن کوچک و کشیده تیرک‌های چوبی آن از بین رفته است. شماره ثبت بنا: ۱۹۵۶۷ بتاریخ شهریور ۱۳۸۶ ش

📚 منبع: امیر چهره‌گشا(۱۳۹۷)، کتاب کهن دیار شیشوان ، وبلاگ سینا اختری شیشوان sinaakhtari.blogfa.com