ویکی‌پدیا:شناسه کارکرد بر پایه میان‌ویکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شناسهٔ کارکرد بر پایهٔ میان‌ویکی شناسه‌ای برای بررسی اهمیت مقاله‌هایی است که یک کاربر ایجاد کرده‌است. این شناسه بیان می‌دارد که هر کاربر حداکثر چند مقاله ایجاد کرده که آن مقاله‌ها حداقل همان تعداد میان‌ویکی داشته باشند. این شاخص، به جهت شباهتی که با شاخص اچ (که در مورد مقالات علمی به کار می‌رود) دارد، با آن نام نیز شناخته می‌شود.

مدل‌سازی مفهوم اهمیت[ویرایش]

کاربران زیادی در ویکی‌پدیا مقاله می‌سازند و برخی تعداد قابل توجهی مقاله ساخته‌اند. یکی از معیارهای ارزیابی «اهمیت» این مقالات، تعداد میان‌ویکی آنها است. در اینجا فرض می‌کنیم که مقاله‌ای که در تعداد زیادی از زبان‌های دیگرِ ویکی‌پدیا هم ساخته شده باشد، مربوط به موضوع مهم‌تری است تا مقاله‌ای که فقط در یک یا چند زبان ساخته شده باشد.

مانند تمام مدل‌های مفهومی این مدل نیز خالی از اشکال نیست (ر.ک. تمام مدل‌ها اشتباه هستند). برای مثال، نام دامنه‌های اینترنتی در بسیاری از زبان‌ها ویکی‌پدیا مقاله دارد، اما ممکن است که از نظر خیلی، این موضوع دارای اهمیت خیلی بالایی نباشد. به‌طور خاص، مقاله‌هایی که بر اساس اطلاعات ساده و با کمک ربات قابل ایجاد باشند (نظیر مقالهٔ شهرها، دامنه‌های اینترنتی، نقاط جغرافیایی و حتی بازیگران) در خیلی از زبان‌های ویکی‌پدیا توسط رانندگان ربات ایجاد می‌شوند ولی این مقالات لزوماً از اهمیت بالاتری از دیگر موضوعات برخوردار نیستند. برعکس این قضیه نیز وجود دارد: مقاله‌های برگزیده معمولاً راجع به مهم‌ترین موضوعات نوشته می‌شوند، اما برخی از مقاله‌هایی که در یک پروژه برگزیده هستند، در بسیاری از زبان‌های دیگرِ ویکی‌پدیا وجود ندارند.

علی‌رغم این انتقادات، شاخص اچ برپایهٔ میان‌ویکی کماکان توسط برخی کاربران شاخصی خوب برای ارزیابی میزان «مؤثر بودن» کاربران در ویکی‌پدیا دانسته می‌شود.[۱]

یک مثال ساده[ویرایش]

  • در نظر بگیریم که یک کاربر تا امروز ۵ مقاله ایجاد کرده‌است که به‌ترتیب ۳۰، ۱۰، ۵، ۳ و ۰ میان‌ویکی دارند. در واقع این کاربر دارای سه مقاله است که حداقل سه میان‌ویکی دارند؛ بنابراین، شناسهٔ میان‌ویکی وی ۳ خواهد بود.
  • کاربر دیگری دارای ۱۰ مقاله است که همگی آنها ۱۵ میان‌ویکی دارند. شناسهٔ میان‌ویکی این کاربر ۱۰ است، زیرا دارای ۱۰ مقاله است که کمینه ۱۰ میان‌ویکی دارند. اگر این کاربر ۵ مقاله دیگر دارای حداقل ۱۵ میان‌ویکی بسازد، شناسهٔ وی ۱۵ می‌شود.
  • کاربری تاکنون ۳۰۰ مقاله ایجاد کرده‌است که فقط ۵ مقاله از آن مقاله‌ها بالای ۵ میان‌ویکی دارند. شناسهٔ میان‌ویکی این کاربر ۵ خواهد بود.

محدودیت‌ها[ویرایش]

قدمت حساب کاربری می‌تواند با شاخص اچ ارتباط داشته باشد، به این معنی که کاربرانی که از سال‌های دور در ویکی مقاله ساخته‌اند، شانش بیشتری داشته‌اند که راجع به موضوعاتی مقاله بسازند که اهمیت جهانی دارند و در نتیجه در ویکی‌پدیاهای دیگر هم پوشش خواهند داشت و میان‌ویکی‌های زیادی خواهند داشت. همچنین، کاربران می‌توانند عمداً روی ایجاد مقاله‌هایی تمرکز کنند که از پیش میان‌ویکی‌های زیادی داشته‌اند (مثلاً با کمک ویکی‌پدیا:گزارش دیتابیس/مقاله‌های مهم ایجادنشده) و به این ترتیب، شرایط افزایش شاخص اچ برای خودشان را فراهم بیاورند.


جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]