ویکی‌پدیا:خودآموز (همکاری)/متن دعوت‌نامه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شما هم در تولید دانایی به ما بپیوندید

این ایمیل از طرف جمعی از کاربران دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا برای جذب کاربران فارسی‌دان اینترنت و ترغیب آنها به کمک در پیشبرد پروژه غیرانتفاعی ویکی‌پدیای فارسی به شما فرستاده شده‌است.

ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای آزاد است. به این معنی که استفاده از مطالب، تصاویر و سایر پرونده‌های آن بدون پرداخت وجه برای همگان میسر است و هر کاربر می‌تواند به‌سادگی طبق علاقه و تخصص خود مقاله‌ای را آغاز کند یا مقالات موجود را ویرایش نماید. به دلیل طیف گستردهٔ خوانندگان و ویرایش‌کنندگان و تفاوت تفکرات و نظرهای آن‌ها، سیاست ویکی‌پدیا بر بی‌طرفی استوار است. همچنین برطبق سیاستی دیگر، محتوای مقالات باید ضروری، معتبر و اثبات‌پذیر باشند. ویکی‌پدیا از هیچ گروه خاصی (اجتماعی، سیاسی، مذهبی و …) حمایت نمی‌کند و پشتیبان آن فقط مردم هستند.

ویژگی‌های ویکی‌پدیا:

(۱) ویژگی‌هایی که شاید در جاهای دیگر هم یافت شوند:

  • ویکی‌پدیا نوعی مشارکت اجتماعی و راهی برای گسترش علم و دانایی در جامعه است؛ و بیش از هرچیز مفهومی فرهنگی و آموزشی دارد. در این مسیر شما با تعداد زیادی از افرادی که با شما هم سو هستند یا اختلاف نظر دارند ارتباط برقرار می‌کنید و از نظرات ایشان بهره می‌برید.
  • هر کس با هر سطح اطلاعات از دانش می‌تواند به ویرایش مقاله‌ها یا ایجاد مقاله‌ای جدید بپردازد و حاصل کار خود را بی درنگ ببیند. حتی ساخت حساب کاربری اجباری نیست.
  • بیشتر مواقع کار گروهی بازده‌ای بیش از کار فردی دارد. محتویات این پروژه حاصل همکاری عده کثیری از کاربران است.
  • استفاده از نرم‌افزارهای کارآمد موجود، ویرایش در محیط ویکی را آسان و لذت‌بخش می‌کند. به دیگر بیان برای ویرایش در ویکی‌پدیا نیازی به داشتن مهارت فنی ویژه‌ای ندارید.

(۲) ویژگی‌های منحصربه‌فرد ویکی‌پدیا:

  • موتورهای جستجو اغلب در اولین اولویت‌ها مقاله‌های ویکی‌پدیا را معرفی می‌کنند و این مطالب شما را به پرمخاطب‌ترین تبدیل می‌کند.
  • قانون و سیاست‌های ویژهٔ ویکی‌پدیا طبق اجماع جمعی خودکاربران وضع می‌شود و از طرف خود ایشان بر تمامی فعالیت‌های ویرایشی اعمال می‌گردد.
  • در ویکی رعایت حقوق ناشران و صاحبان آثار با دقت پی‌گیری شده و حمایت و پاسبانی از حریم شخصی کاربران از اصول ثابت است.

برخلاف تصور اولیه، آزاد گذاشتن کاربران در ویرایش و نظارت بر صحت مقاله‌ها، بسیار کارآمد است. طبق آخرین تحقیقات، دانشنامه معتبر بریتانیکا در هر مقاله به‌طور متوسط ۳ خطا دارد، درحالی که در ویکی‌پدیای انگلیسی این رقم تنها ۴ است. البته باید توجه کرد که حجم ویکی‌پدیای انگلیسی چندین برابر بریتانیکاست.

دانشنامه ویکی‌پدیا از مشهورترین پدیده‌های عصر دیجیتال است. پس از ۱۰ سال از آغاز به‌کار آن اکنون بیش از ۱۸ میلیون مدخل به ۲۷۹ زبان مختلف در ویکی‌پدیا ثبت شده و از نظر ترافیک اینترنت و میزان بازدیدها نیز این وب‌سایت از مدت‌ها پیش در جمع ۱۰ وبگاه محبوب و پربیننده جهان قرار دارد. نسخه انگلیسی ویکی‌پدیا با بیش از ۳٫۶ میلیون مقاله، دارای رتبه اول است. ویکی‌پدیای فارسی با بیش از ۱۵۰ هزار مقاله، از نظر تعداد مقالات دارای رتبه ۲۴ در میان سایر زبان‌ها و از نظر عمق مقاله (ارزیابی کیفی)، در رتبهٔ پنجم در میان ویکی‌های بالاتر از خود است.

هم‌اکنون ویکی‌پدیای فارسی بزرگ‌ترین دانشنامه به زبان فارسی است که بسیاری از مطالب آن خواندنی و قابل استفاده به عنوان مرجع هستند. این دانشنامه یکی از پرمراجعه‌ترین سایت‌های فارسی است که مورد استفاده و مرجع بسیاری از رسانه‌های دیگر می‌باشد. روزانه تعداد زیادی از دانشجویان، محققین یا کاربران معمولی پاسخ پرسش‌های خود را در آن می‌یابند یا از این بانک اطلاعاتی عظیم به‌عنوان پایه‌ای برای نگارش مطلبی کامل‌تر بهره می‌برند.

در صورت علاقه به همکاری در ویکی‌پدیای فارسی به آدرس www.fa.wikipedia.org مراجعه کنید. همچنین توصیه می‌شود برای آشنایی بیشتر با ویکی‌پدیا موارد زیر را مطالعه کنید.

  • ویکی‌پدیا:خودآموز
  • ویکی‌پدیا:سیاست‌ها و رهنمودها
  • راهنما:فهرست
  • نسخه موبایل
  • برای مشاهده میزان مراجعه به مقاله مورد نظر در این پیوند http://stats.grok.se/ نام مقاله خود را بنویسید.
  • برای فارسی نویسی به ویکی‌پدیا:فارسی‌نویسی مراجعه کنید.

ما به همکاری شما نیازمندیم چرا که معتقدیم:

همه چیز را همگان دانند

و امیدواریم شما هم مثل ما

از ویکی‌نویسی لذت ببرید