ویکی‌پدیا:بخشش موارد دارای حق نشر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خواص انواع لوبیا

لوبیا از نظر تقسیم بندی گیاهشناسی در دسته حبوبات است با توجه به ارزش غذایی بالا و قیمت ارزان آن نسبت به دیگر مواد غذایی طرفداران زیادی دارد مبدا آن آمریکای مرکزیست و در قرن شانزدهم الی هفدهم به سایر نقاط جهان راه یافت .

گیاه لوبیا دانه را داخل غلاف میوه تولید می کنند. هرگیاه چندین غلاف داشته که دانه ها را در آن نگهداری میکنند. گیاه لوبیا به سرما و گرمای حساس بوده وبه همین دلیل تنها در بهار که هوا معتدل است میتوان آنرا کشت کرد نکته جالب در خصوص لوبیا آن است که میتواننوان آنرا به دو صورت سبز و خشک استفاده کرد و جالب تر از آن اینکه چنانچه همرا غلاف سبز رنگ مصرف شود در دسته بندی سبزیجات و چنانچه به صورت خشک استفاده شود در دسته حبوبات دسته بندی میشود ارزش غذایی لوبیا

لوبیا به عنوان منبع پروتیین گیاهی شناخته میشود به همین دلیل جایگزین مناسب گوشت در رژیم غذایی گیاه خواران است اما این تنها خاصیت لوبیا نبوده و علاوه بر آن دارای فولات، آهن، منیزیم، فیبر میباشد انواع لوبیا : ۱_لوبیا سبز نکته جالب در خصوص این است که لوبیا سبز تازه به غیر از سبز در رنگ های بنفش یا زرد هم وجود دارد این نوع لوبیا را به روش های مختلفی مثل آب پز، سرخ کرده ، کنسروی و … میتوان استفاده کرده.

از غذاهای مورد علاقه ایرانیان به خوراک لوبیا سبز و لوبیا پلو میتوان اشاره کرد از نظر طب سنتی لوبیا سبز گرم و تر است.نگهداری لوبیا سبز تازه به این صورت است که بدون شستن و خرد کردن لوبیا میتوان تا ۴ روز آنرا در یخچال نگهداری و برای بیش از این مدت میباست حتما آنرا فریز کرد . برای داشتن لوبیا سبز با کیفیت بهتر است در زمان خرید لوبیا های سبز روشن ، ترد و بدون لکه را انتخاب کنبد .

لوبیا سبز با کالری پایین و ارزش تغذیه ای بالا حاوی پروتئین، فیبر، فولیت و انواع ویتامین B C،A، K است . ۲-لوبیا چشم بلبلی لوبیا چشم بلبلی بیشت در کشور های آفریقایی کشت میشود. به دلیل رنگ بژ و لکه های سیاهی است که بر روی هرکدام از آنها وجود دارد به لوبیا چشم بلبلی معروف است از نظر طبع دارای طبع گرم و تر است. به عنوان مکمل غذا های شور به خوبی عمل می کند. لوبیا چشم بلبلی یک منبع عالی از فولات است که یک ماده مغذی مهم برای زنان باردار است. ۳-لوبیا سفید به دلیل رنگ سفید آن به لوبیا سفید معروف است یکی از رایج ترین انواع لوبیا می باشند. لوبیا سفید یک مکمل خوب برای انواع سوپ آش و بسیاری دیگر از غذا ها استفاده میشود مانند دیگر انواع لوبیا دارای طبع گرم و تر است . ۴-لوبیا قرمز این لوبیا ها بخاطر پوست قرمز و خوش رنگشان معروف هستند. لوبیا قرمز سرشار از آنتی اکسیدان های ضد سرطانی است لوبیا قرمز یک منبع غنی از پروتئین، اسید های چرب امگا-۳ و آهن است.

طبع لوبیا قرمز گرم و تر است و میتوان از آن به عنوان مصلح گوشت استفاده کرد ۵-لوبیا چیتی لوبیا چیتی دارای رنگی صورتی مایل به نارنجی است که با لکه های پر رنگی بر روی سطح آن هماهنگ شده است.. طعم متفاوت و بافت صاف لوبیا چیتی باعث می شود که بتوان از آن در تهیه خورشت استفاده کرد.

طبع لوبیا چیتی گرم و تر است {{https://homauoon.com/2024/02/07/%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d9%84%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%d9%88-%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%b9%d9%85%d8%af%d9%87/}}