ویکی‌پدیا:ایجاد مقاله/سرشناسی اشخاص

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۳. سرشناسی
۴. منابع
۵. محتوا
۶. پایان

به طور کلی‌ افراد کمی‌ در ویکی‌پدیا سرشناس به حساب می‌آیند. مانند هر دانشنامه ای، ویکی‌پدیا شامل مقاله‌های زندگی‌نامهٔ شخصیت‌های مهم تاریخی و رویداد‌های کنونی میشود.

قانون کلی‌ نوشتن زندگی‌نامه این است که منابع معتبر و قابل اطمینانی برای اثبات اهمیت آن فرد ذکر شوند. افرادی که حداقل یکی‌ از شرایط زیر را دارا باشند، میتوانند در ویکی‌پدیا مقاله داشته باشند به شرط این که اطلاعات کافی‌ در مورد اهمیت آنها برای دیگران و همچنین علاقه‌ عموم مردم به دانستن پیرامون ایشان وجود داشته باشد. این فهرست دربردارندهٔ همهٔ موارد نیست، ولی‌ نمونه‌هایی‌ از شرایط سرشناسی در ویکی‌پدیا را بیان می‌کند:

  • کسی‌ که در زمینه خاصی‌ نوآوری و خدمت شناخته شده‌ای به ثمر رسانده باشد به طوری که این مشارکت بخشی از تاریخ آن علم/رشته شده‌است.
  • شخصیت سیاسی که به طور کشوری، بین‌المللی یا ایالتی‌ فعال باشد.
  • افراد شناخته شده در عرصه سرگرمی و نظرسازان.
  • ورزشکارانی که در لیگ‌های حرفه‌ای، رقابت‌های بدون لیگ مانند شنا، یا در ورزش‌های آماتور سطح بالا، معمولاً در بازی‌های المپیک و رقابت‌های جهانی‌، حضور داشته اند.
  • نویسنده، ویراستار، یا عکاسی که اثری را منتشر کرده و چندین بار به صورت مستقل مورد نقد قرار گرفته یا برای اثری که خلق کرده جایزه دریافت کرده باشد.
  • نقاش، مجسمه ساز، معمار، مهندس یا فردی از دیگر حرفه‌ها که اثر شناخته شده‌ای (چه خوشنام و چه بدنام) خلق کرده باشد و به احتمال زیاد به بخشی از تاریخ آن حرفه پیوسته‌است.
  • افرادی شناخته شده‌ای که مورد پوشش چشم‌گیر خبری هستند یا بوده‌اند.
  • کسانی که به خاطر نقش داشتن در حادثه یا واقعه‌ای به شهرت یا نامی (بد یا خوب) رسیده‌اند و پوشش خبری و رسانه‌ای بسیاری داشته‌اند. (مثلاً ارتکاب معروف و تاریخی جرمی یا انجام کاری قهرمانانه و بسیار معروف)

ياداشت: اگر فردی به دلیل نقش آفرینی تنها در یک مناسبت سرشناس شد، به غیر از یک شخصیت عمومی‌، ترجیح داده میشود که در مورد آن مناسبت مقاله ایجاد کنید تا زندگی‌نامهٔ ایشان.
ادعا‌های نادرست در مورد افراد زنده در ویکی‌پدیا وارد نکنید؛ شما ممکن است مورد پیگرد قانونی قرار بگیرید.


آیا مقاله شما شرایط سرشناسی را دارد؟

برای ادامه بر هر کدام از پیوندهای زیر کلیک کنید