ویکی‌پدیا:آمیک‌سنج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نماگرفتی از ابزار آیامی‌دانستید در ویکی‌پدیای فارسی

آمیک‌سنج ابزاری است که یک سری آمار در مورد متن و تاریخچهٔ مقاله استخراج می‌کند. این ابزار بر اساس نسخهٔ انگلیسی‌اش در DYKcheck.js ایجاد شده‌است.

این ابزار متن قابل خواندن مقاله را شناسایی می‌کند، و تعداد واژه‌ها و نویسه‌های آن را نمایش می‌دهد. همچنین میزان رشد حجم مقاله در طول زمان را بررسی می‌کند و اطلاعاتی در مورد سازندهٔ مقاله نیز نشان می‌دهد.

اطلاعات بیشتر را در en:User:Shubinator/DYKcheck می‌توانید ببینید. در ویکی‌پدیای فارسی، این ابزار هنوز در مرحلهٔ آزمایشی قرار دارد. رهنمود وپ:آمیک هنوز شرایط مقاله‌هایی که می‌توانند به عنوان منشأ آمیک‌ها استفاده شوند را به طور دقیق مشخص نکرده‌است.

برای آشنایی با آمیک‌ها و شرایط آن‌ها، ویکی‌پدیا:آیا می‌دانستید که...؟ را ببینید.

نحوه فعالسازی[ویرایش]

برای فعال کردن این ابزار می‌توانید کد زیر را در اینجا کپی کنید.

ممکن است برای فعال شدن ابزار نیاز باشد تا کاشه مرورگر خود را خالی کنید. برای اینکار کافی است کلیدهای کنترل، شیفت و R از صفحه کلید خود را به‌طور همزمان فشار دهید. (ctrl+shift+R)

importScript('User:Freshman404/DYKcheck.js'); //DYKcheck tool

نحوه استفاده[ویرایش]

مکان نمایی ابزار آمیک سنج در نوار کناری مقالات
نتیجه حاصل از عملکرد ابزار (نماگرفت از نسخه قدیمی، در نسخه جدید پیام‌ها به فارسی نوشته می‌شوند.)

در صورتی که ابزار به درستی فعال شده باشد، در سمت راست صفحه و در قسمت ابزارها، گزینه DYK check را خواهید دید. برای استفاده از این ابزار، کافی است روی این گزینه کلیک کنید. پس از چند لحظه، نتیجه را به صورت شکل روبرو خواهید دید.

توجه داشته باشید که این ابزار از ویکی‌پدیای انگلیسی استخراج شده‌است، لذا برخی اطلاعات اضافی نیز نمایش داده می‌شود. آنچه برای وپ:آمیک در ویکی‌پدیای فارسی مورد نظر است، حجم و تعداد کلمات مقاله است که در کادر قرمز رنگ مشخص شده‌است.

در ویکی‌پدیای انگلیسی، برای آنکه آمیکی ثبت شود لازم است تا مقاله به تازگی نوشته شده باشد یا بهبود قابل توجهی داشته باشد، به همین خاطر است که این ابزار تاریخچه را نیز چک می‌کند و نتیجه را نمایش می‌دهد. به‌طور مثال برای مقاله در تصویر، چنین نوشته شده‌است:

Article has not been created or expanded 5x or promoted to Good Article within the past 10 days

نمایش حجم مقاله به رنگ سبز، به نشانۀ اینکه برای استفاده در آمیک مناسب است.

در صورتی که حجم مقاله برای استفاده در پروژه «آیا می‌دانستید که…» مناسب باشد (تعداد کلمات در متن مقاله بیش از ۲۰۰ کلمه باشد)، حجم مقاله به رنگ سبز نمایش داده خواهد شد.