پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
1 ویرایش 89.43.0.146 (بحث) واگردانی شد: کدام بحث؟ اگر بحثی بوده همان زمان تغیرات اعمال میشد. ([[وپ:توینکل|تو...
سلام Peredhil این نتیجه بحثهای بین چندین کاربر است و قاعدتا همه از نتیجه بحث مطلع بوده و اتفاق نظر وجود داشته است.
خط ۲۲: خط ۲۲:
نحوه انتخاب اعضا به شرح ذیل است:
نحوه انتخاب اعضا به شرح ذیل است:



* هر کاربر می‌بایستی حداقل مشارکت لازم را که معادل عرف ویکی‌فارسی و رأی‌گیری‌های اخیر خصوصاً انتخابات دیوان‌سالاری می‌باشد کسب کند.
* در صورتی که ۷ نفر یا بیش از ۷ نفر رای بالای ۷۰ درصد آورند، به ترتیب ۵ نفر اول با رای بالاتر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر بعدی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند.
* ناظران برای انتخاب شدن باید حداقل ۵۰ درصد موافقت را کسب کنند، به ترتیب ۵ نفر اول با رای بالاتر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر بعدی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند.

* در صورتی که ۶ نفر رای بالای ۷۰ درصد آورند، به ترتیب ۵ نفر اول با رای بالاتر به عنوان عضو اصلی و ۱ نفر بعدی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند.

* در غیر این دو صورت، ۳ نفر با رای بالاتر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر بعدی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند.


* در صورتیکه دو و یا چند نفر درصد مشابه کسب کردند بترتیب اولویت، شرایط زیر برای انتخاب افراد ملاک است:
* در صورتیکه دو و یا چند نفر درصد مشابه کسب کردند بترتیب اولویت، شرایط زیر برای انتخاب افراد ملاک است:

نسخهٔ ‏۱۴ ژوئن ۲۰۱۵، ساعت ۰۵:۳۹

انتخابات هیئت نظارت همه‌ساله در ابتدای ماه شهریور و به‌منظور انتخاب اعضای هیئت نظارت در ویکیپدیای فارسی برگزار می‌گردد. بدین منظور برای هر یک از کاربران ویکی‌پدیای فارسی که مایل به عضویت در هیئت نظارت می‌باشند و شرایط عضویت در آن را دارند، صفحهٔ رأی‌گیری درست می‌شود و پیوند از تمام این صفحه‌ها به صفحهٔ اصلی رأی‌گیری داده می‌شود. یکی از دیوانسالاران ویکی‌پدیا، تطبیق شرایط کاربران داوطلب با شرایط مندرج در این سیاست را بررسی خواهد نمود و کاربران فاقد شرایط را از فهرست حذف خواهد نمود. فهرست نامزدها براساس نام کاربری و به ترتیب حروف الفبا (ابتدا الفبای فارسی و سپس الفبای انگلیسی) مرتب شده و رأی‌گیری برای نامزدها آغاز خواهد شد. مدت‌زمان رأی‌گیری ۱۴ روز می باشد.

مراحل انتخابات

شرایط عضویت

اعضای هیئت نظارت از میان کاربران پرسابقه، فعال و خوشنام ویکی‌پدیای فارسی انتخاب می‌شوند که حداقل ۱۰۰۰ ویرایش غیر جزئی در فضای نام اصلی (مقاله) داشته باشند.

پذیرش نامزد

شروع پذیرش نامزدان هیئت نظارت با اعلام آن در قهوه‌خانه آغاز می‌شود. مدت زمان اعلام نامزدی دو هفته و زمان شروع رأی‌گیری می‌بایست حداکثر یک هفته پس از پایان اعلام نامزدی باشد لازم به ذکر است که کاربران واجد شرایط می‌توانند یا با معرفی خود و یا با پیشنهاد و معرفی یکی از کاربران، نامزد این انتخابات شوند. در صورت پیشنهاد از طرف کاربری دیگر برای نامزدی، باید ابتدا کاربر پیشنهاد دهنده موضوع کاندید کردن کاربر را در صفحه بحث کاربر پیشنهادی اعلام دارد و در صورت موافقت از طرف نامزد پیشنهادی، به قهوه‌خانه ارجاع دهد. هر نامزد در هنگام نامزد شدن می‌تواند در حداکثر ۴۰۰ کلمه به معرفی خود بپردازد. همچنین نامزد می‌تواند پیوندی به معرفی نامه‌ای طولانی‌تر در فضای کاربری خود ارائه نماید.

رأی‌گیری

کلیهٔ کاربرانی که شرایط ذیل را داشته باشند، حق دارند در این رأی‌گیری شرکت کنند.

  1. حداقل سه ماه قبل از شروع رأی‌گیری حساب‌کاربری‌شان باز شده باشد.
  2. حداقل ۱۵۰ ویرایش در فضای اصلی داشته باشند.
  3. در شش ماه منتهی به شروع نامزدی برای انتخابات حداقل ۱۰۰ ویرایش در فضای اصلی داشته باشند.

کاربرانی که شرایط فوق را دارند می‌توانند به نامزدها رای موافق یا مخالف دهند. در صفحهٔ رأی‌گیریِ کاربر تنها می‌توان رای منفی یا مثبت داد. در صورتی که کاربری نظری در مورد کاربری داشته باشد می‌تواند آنرا در صفحهٔ بحث رأی‌گیری کاربر بیان نماید.

جمع‌بندی آرا

جمع‌بندی رأی‌گیری‌ها در همهٔ ادوار برگزاری انتخابات بر عهدهٔ دیوانسالاران است و باید پس از اجماع دیوانسالاران اعلام شود. در صورتی که دیوانسالار رأی کاربری را فاقد ارزش بداند، موظف است دلایل فاقد ارزش دانستن رأی را ذیل رأی بنویسد. جهت کمک به تسریع جمع‌بندی توسط دیوان‌سالار، کاربران می‌توانند در ذیل رأی‌های نامعتبر پیغام بگذارند و با ذکر دلیل، دیوان‌سالار را متوجه نامعتبربودن رأی نمایند، اما هیچ کاربری غیر از دیوان‌سالار حق مخدوش کردن آراء را ندارد.

نحوه انتخاب اعضا به شرح ذیل است:


  • ناظران برای انتخاب شدن باید حداقل ۵۰ درصد موافقت را کسب کنند، به ترتیب ۵ نفر اول با رای بالاتر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر بعدی به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند.


  • در صورتیکه دو و یا چند نفر درصد مشابه کسب کردند بترتیب اولویت، شرایط زیر برای انتخاب افراد ملاک است:

(الف) آنکه رای مثبت بیش‌تری دارد
(ب) جمع‌بندی نظرات داده شده توسط کاربران در هنگام رأی‌گیری (نظرها در صفحهٔ بحث رأی‌گیری نوشته می‌شوند)

فهرست انتخابات‌های هیئت نظارت

تاکنون پنج دوره انتخابات هیئت نظارت برگزار شده است.

دورهٔ اول (۱۳۹۰-۱۳۸۹) صفحهٔ جمع‌بندی آرا
دورهٔ دوم (۱۳۹۱-۱۳۹۰) صفحهٔ جمع‌بندی آرا
دورهٔ سوم (۱۳۹۲-۱۳۹۱) صفحهٔ جمع‌بندی آرا
دورهٔ چهارم (۱۳۹۳-۱۳۹۲) صفحهٔ جمع‌بندی آرا
دورهٔ پنجم (۱۳۹۴-۱۳۹۳) صفحهٔ جمع‌بندی آرا