وعده صلح جهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از وعده صلح جهاني)

وعده صلح جهانی بیانیه‌ای تهیه شده توسط بیت العدل اعظم، هیئت حاکمه آئین بهائی است که در اکتبر ۱۹۸۵ به مناسبت سال بین‌المللی صلح انتشار یافت.[۱] این اثر پیش زمینه‌های مهم و همچنین موانع موجود برای دستیابی به صلح جهانی را شرح می‌دهد. تا ژانویه سال ۱۹۸۸ این بیانیه به ۱۹۸ تن از سران دولت‌ها و کشورها ارائه شده بود. این بیانیه به ۷۶ زبان ترجمه شده و حدود یک تا دو میلیون نسخه آن منتشر و توزیع شده‌است.[۲]

خلاصه[ویرایش]

در این بیانیه بیت العدل اعظم توضیح می‌دهد که صلح جهانی نه تنها امکان‌پذیر بلکه اجتناب ناپذیر است و برای اولین بار در تاریخ بشر صلح در دسترس بشر است. این بیانیه البته معتقد است که در حال حاضر سیستم بین‌المللی حکمروایی نقص‌هایی دارد است و قادر به از بین بردن خطرات جنگ، تروریسم، هرج و مرج و بی‌ثباتی اقتصادی نیست. بر اساس این بیانیه علاوه بر این مشکلات این باور گسترده که انسان ذاتاً خصمانه و تهاجمی است رسیدن به صلح را با مشکل رو به رو می‌کند.

این بیانیه استدلال می‌کند که نوع بشر در طول تاریخ در حال رشد بوده و انسان‌ها در ذات خود موجوداتی معنوی هستند و بنابراین انسان‌ها اگر اراده کنند قادر به ساخت تمدن و جهانی صلح آمیز هستند.

این بیانیه معتقد است صلح را نمی‌توان به سادگی با خلع سلاح و ممنوعیت سلاح‌های جنگی یا امضای عهدنامه‌های مختلف ایجاد کرد. بر اساس این دیدگاه صلح به سطحی کاملاً جدید از تعهد نیاز دارد و باید بر پایه اصول جهانی و علاقه حقیقی به ایجاد یک جهان صلح آمیز صورت بگیرد. برخی از مشکلات بنیادی که این بیانیه حل آن‌ها را لازم می‌دانند عبارتند از:

  • نژادپرستی و تبعیض بر اساس نژاد، جنسیت و باورهای مذهبی
  • اختلاف شدید در سطح درآمد و درجات افراطی ثروت یا فقر شدید
  • ملی‌گرایی افراطی
  • خصومت دینی
  • نابرابری زنان و مردان
  • عدم وجود فرصت‌های آموزشی برای بسیاری از مردم جهان

بیت العدل اعظم در ادامه بیان می‌کند که صلح باید بر اساس این درک بنا شود که انسان‌ها اساساً اعضای یک خانواده انسانی هستند. بیت العدل اعظم سپس از رهبران جهان می‌خواهند تا گرد هم آیند و برای حل این مشکلات هم‌اندیشی کنند.

پیوند به بیرون[ویرایش]

متن کامل بیانیه وعده صلح جهانی

منابع[ویرایش]

  1. Smith, Peter (2000). "Promise of World Peace – The peace statement". A Concise Encyclopedia of the Bahá'í Faith. Oxford: Oneworld Publications. p. 277. ISBN 1-85168-184-1.
  2. "The Promise of World Peace". Bahá'í News. No. 683. February 1988. pp. 2–11. ISSN 0195-9212.

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]