وسپا ال ام ال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ال ام ال
سازندهلوهیا مشینری
تولید۱۹۹۹ الی ۲۰۱۷
موتورموتور دوزمانه و چهار زمانه تک سیلندر، هوا خنک
جعبه‌دنده۴ دنده
ترمزترمز کاسه‌ای
فاصله محور جلو و عقب۱٬۲۳۵ میلیمتر (۴۸٫۶ اینچ)
وزن۱۰۴ کیلوگرم 
گنجایش سوخت۸ لیتر (۱٫۸ گالون بریتانیایی؛ ۲٫۱ گالون آمریکایی)
وابستهوسپا تی۵ و وسپا پی ایکس

ال ام ال (به انگلیسی: LML Star) یک مدل موتورسیکلت هندی در سبک اسکوتر است که توسط کمپانی لوهیا مشینری در کان‌پور، هند بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ ساخته شده و بر اساس وسپا ایتالیایی ساخته شده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۹۸۶، ال ام ال سرمایه‌گذاری مشترکی را با سازنده موتورهای اسکوتر پیاجو آغاز کرد که از طریق آن شرکت ایتالیایی مدل وسپا پی‌ایکس خود را به بازار هند فروخت. نسخه ارتقا یافته این اسکوتر ال ام ال ۲ نام داشت. که تولید آن‌هم در سال ۲۰۰۴ به پایان رسید. از طرف باجاج چتاک رقیب اصلی این محصول در بخش خود در هند بود. بازار. این شرکت در سال ۲۰۰۷ تولید خود را اصلاح کرد و متعاقباً مدل‌های دو زمانه و چهار زمانه را به فروش رساند. مدل دیگری نیز توسط همین کمپانی تولید شد که وسپا آ. یک نام داشت. برخلاف سایر وسپاها، دارای صندلی‌های تقسیم شده‌است. صندلی راننده یک فنر زیر آن و یک صندلی جداگانه دیگر برای سرنشین داشت.

این اسکوتر در ژوئن ۲۰۱۷ پس از اینکه کمپانی با مشکلات مالی مواجه شد، واردات خود را متوقف کرد.

مشخصات[ویرایش]

دارای یک موتور ۱۵۰ سی سی دو زمانه است. مانند اسکوترهای اروپایی «وینتیج» با یک گیربکس دستی چهار سرعته «پیچشی» کار می‌کند. سایر ویژگی‌های سنتی شامل قاب فولادی، لاستیک زاپاس، و یک ظاهر طراحی شده‌است. در مدل‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ شامل رنگ با کیفیت بهتر، دستگیره‌ها و چراغ جلوی بازطراحی شده هستند.[۱][۲]

منابع[ویرایش]

  1. Genuine Scooters product page بایگانی‌شده در اکتبر ۲۰, ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine
  2. "Genuine Scooters: Stella". genuinescooters.com. Genuine Scooters. Archived from the original on 7 April 2014. Retrieved 5 April 2014.