وادوما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وادوما
مناطق با جمعیت چشمگیر
زیمبابوه
 زیمبابوه۱۶۰۰۰?[۱]
زبان‌ها
دنا، کورکوره، شونا، کوندا
دین
کلیسای ادونتیست‌های روز هفتم، ادیان سنتی آفریقایی
قومیت‌های وابسته
خویسان، شونا

وادوما یا دوما، نام قبیله‌ای است در منطقه کانیمبا در شمال زیمبابوه، به ویژه در نواحی اورونگوه و سیپالیلو در اطراف حوضه‌های رودخانه موازاموتاندا، شاخه‌ای از دره رودخانه زامبزی، زندگی می‌کنند. آنها تنها شکارچی-گردآورنده سنتی بومی زیمبابوه هستند و به دلیل دست خرچنگی موروثی موجود در میان برخی از اعضای قبیله مشهور هستند.

اعضای قبیله با اکتروداکتیلی موروثی

به دلیل انزوای قبیله وادوما، آنها دست خرچنگی را حفظ کرده‌اند، و مخزن ژنتیکی نسبتا کوچک آنها باعث شده است که این وضعیت بسیار بیشتر از جاهای دیگر مشاهده شود.[۲]

زبان[ویرایش]

وادوماها به زبان دما صحبت می‌کنند، که ارتباط نزدیکی با زبان غالب شونای زیمبابوه دارد و برای کسانی که به گویش‌های کورکور و تانده شونا صحبت می‌کنند قابل درک است.[۳] که در کنار مردم شونا و کوندا در کانیمبا زندگی می‌کنند، آنها همچنین به زبان کورکور شونا و کوندا صحبت می‌کنند.

منابع[ویرایش]

  1. Project, Joshua. "Doma, Vadoma in Zimbabwe".
  2. Farrell HB (1984). "The two-toed Wadoma--familial ectrodactyly in Zimbabwe". S. Afr. Med. J. 65 (13): 531–3. PMID 6710256.
  3. Lan, David (1985-01-01). Guns & Rain: Guerrillas & Spirit Mediums in Zimbabwe (به انگلیسی). University of California Press. ISBN 978-0-520-05589-6.