واترشیپ دون (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
واترشیپ دون
ژانرفانتزی
سریال تلویزیونی
سازندهریچارد آدامز (کتاب)
نویسندهمری کرافورد
آلن تمپلتون
کارگردانتروی سالیوان
آهنگسازمایک بت
کشور سازنده انگلستان
 کانادا
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۳
شمار قسمت‌ها۳۹
تولید
مدت۲۳ دقیقه
پخش
شبکهٔ اصلیوای‌تی‌وی (کانادا)
سی‌ای‌تی‌وی (بریتانیا)
انتشار اولیه۲۸ سپتامبر ۱۹۹۹ (۱۹۹۹-09-۲۸) –
۴ دسامبر ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-12-۰۴)

واترشیپ دَون (انگلیسی: Watership Down) یک مجموعه تلویزیونی انیمیشن فانتزی کودکان است که از رمانی به همین نام در سال ۱۹۷۲ توسط ریچارد آدامز اقتباس شده است. این دومین اقتباس از این رمان، پس از فیلم ۱۹۷۸ است. این مجموعه توسط ال‌تایم انترتیمنت انگلستان تولید شده است. این سریال با مشارکت صندوق تلویزیون کانادا،[۱] اعتبار مالیاتی تولید فیلم یا ویدیوی کانادا و اعتبار مالیاتی فیلم و تلویزیون انتاریو از دولت انتاریو تولید می‌شود.

واترشیپ دون به مدت ۳۹ قسمت و سه فصل از سپتامبر ۱۹۹۹ تا دسامبر ۲۰۰۱ در وای‌تی‌وی در کانادا و سی‌ای‌تی‌وی در بریتانیا پخش شد،[۲] اگرچه سری سوم در بریتانیا پخش نشد. در این سریال، چندین بازیگر مشهور بریتانیایی از جمله استفن فرای، ریک مایال، فیل ژوپیتوس، جین هوراکس، داون فرنچ، جان هرت و ریچارد بریرز ایفای نقش می‌کنند. هرت و بریرز نیز در این فیلم بازی می‌کنند. استفان گیتلی تنظیم جدیدی از «چشمان روشن» آرت گارفانکل را اجرا کرد که در فیلم ۱۹۷۸ گنجانده شد، در حالی که مایک بت (نویسنده «چشمان روشن») و ارکستر فیلارمونیک سلطنتی موسیقی کاملاً جدیدی را ارائه کردند.[۳] در سال ۲۰۰۳، آهنگساز مایک بت برای کار خود در این مجموعه نامزد جایزه جمینای برای بهترین موسیقی اصلی برای یک سریال دراماتیک شد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «DECODE ENTERTAINMENT > OUR SHOWS > CATALOGUE > ANIMATION > Watership Down». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۳-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۴.
  2. «Crump, William D. (2019). Happy Holidays—Animated! A Worldwide Encyclopedia of Christmas, Hanukkah, Kwanzaa and New Year's Cartoons on Television and Film. McFarland & Co. pp. 341–342». شابک ۹۷۸۱۴۷۶۶۷۲۹۳۹.
  3. «MikeBatt.com». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۰۸-۱۰-۰۲.
  4. «Academy of Canadian Cinema and Television. "Canada's Awards Database". Accessed April 19, 2008». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲.