هدرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ه د ر ز)
هدرز برای موتور استاندارد پراید

هدرز (به انگلیسی: headers) قطعه‌ای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی ازسیستم اگزوز خودرو محسوب می‌شود. این قطعه جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور شده و به سبب طراحی بهتر خود، موجب افزایش عملکرد، بهبود قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شود.[۱]

شیوه عملکرد[ویرایش]

هدرز عملاً جایگزینی گران‌قیمت برای منیفولد خروجی استاندارد پیشرانه است و به دلیل قیمت زیاد و هزینه‌های تولید گزاف، کمتر از سوی خودروسازان به شکل استاندارد استفاده می‌شود، اما استفاده از هدرز برای خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای، کابرد فراوان دارد و بسیاری خودروهای گران‌قیمت به شکل استاندارد به هدرزهای فابریک مجهز هستند. منیفولد چدنی، استاندارد پیشرانه معمولاً به روش ریخته‌گری تولید می‌شود و به همین دلیل از سطح درونی ناصاف و زبری برخوردار است که در روند خروج گازهای آلاینده از فضای احتراق اخلال ایجاد می‌کنند، اما هدرز به روش خم کاری دقیق لوله‌ها شکل می‌گیرد و با ساختار یکنواخت و صیقلی خود، موجب خروج آسان‌تر گازهای آلاینده، تنفس بهتر پیشرانه، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت می‌شود، البته میزان کاهش مصرف سوخت در ازای افزایش قدرت موتور چندان چشمگیر نیست و از همین رو از هدرز غالباً به عنوان یک قطعه عملکردی و تیونینگ یاد می‌شود.

ساخت هدرز در ایران[ویرایش]

در پی گسترش صنعت تیونینگ در ایران، استفاده از هدرز و سایر قطعات فنی مربوط به تیونینگ به تدریج در ایران فراگیر شده‌است و چندی است که زمینه لازم برای تولید چنین قطعه‌ای در ایران نیز به وجود آمده‌است. برای مثال «شرکت ENGINEARTS» در این عرصه فعالیت می‌کند. این شرکت تاکنون موفق به ساخت هدرز برای خودروهای تولید انبوه موجود در ایران نظیر پراید، پژو ۲۰۶، خانواده پژو ۴۰۵ و امثالهم شده‌است.

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]