هاریوانش رای باچان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

هاریوانش رای باچان ( متولد 27 نوامبر 1907 - 18 ژانویه 2003) شاعر و نویسنده هندی جنبش ادبی نای کاویتا (خیزش رمانتیک) از ادبیات هندی اوایل قرن بیستم بود . او همچنین شاعر هندی کاوی ساملان بود. او بیشتر به خاطر کارهای اولیه اش مادهوشالا شناخته شده است. او همچنین شوهر فعال اجتماعی، تجی باچان ، پدر آمیتاب باچان و آجیتاب باچان، و پدربزرگ آبیشک باچانآبیشک باچان بود. در سال 1976، او پادما بوشان را برای خدماتش به ادبیات هندی دریافت کرد


۲۷ سپتامبر ۱۹۰۷ تولد هاریوانش رای سریواستاوا ۲۷ نوامبر ۱۹۰۷ بابوپاتی ، استان‌های متحد آگرا و اود ، هند بریتانیا ( اوتار پرادش کنونی ، هند)



زندگی اولیه

باچان در جاده صفر، بابوپاتی ، استان های متحد آگرا و اود در هند بریتانیا در 27 نوامبر 1907 در یک خانواده هندو آوادی کایاستا به دنیا آمد . از سال 1941 تا 1957، او در گروه انگلیسی در دانشگاه الله آباد تدریس کرد و پس از آن، دو سال بعد را در کالج سنت کاترین، کمبریج ، دانشگاه کمبریج گذراند و دکترای خود را در WB Yeats گذراند . او هنگام سرودن شعر هندی به جای شریواستاوا از نام مستعار "باچان" (به معنی کودک) استفاده کرد.

حرفه نویسندگی باچان به چندین زبان هندی ( هندوستانی ، آوادی ) مسلط بود. او واژگان گسترده هندوستانی را وارد کرد، که به خط دواناگاری نوشته شده بود . در حالی که او قادر به خواندن خط فارسی نبود ، تحت تأثیر شعر فارسی و اردو ، به ویژه عمر خیام قرار گرفت.

آثار مورد استفاده در فیلم از کارهای باچان در فیلم و موسیقی استفاده شده است. به عنوان مثال، دوبیتی از کار او "Agneepath" در سراسر فیلم Agneepath محصول 1990 با بازی آمیتاب باچان و همچنین بعداً در بازسازی 2012 Agneepath با بازی هریتیک روشن استفاده شده است.