نویز: نقصی در قضاوت انسان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نویز: نقصی در قضاوت انسان
Front cover showing a pencil, the "Noise" title, and the names of the authors
طرح روی جلد
نویسنده(ها)دنیل کانمن، اولیویه سیبونی و کس سانستاین
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
ناشرلیتل، براون اند کمپانی; اشت بوک گروپ
تاریخ نشر
۱۸ مه ۲۰۲۱
شمار صفحات۵۲۱ (نسخهٔ الکترونیکی)
شابکشابک ‎۹۷۸−۰−۰۰−۸۳۰۸۹۹−۵
شماره اوسی‌ال‌سی۱۲۴۲۷۸۲۰۲۵
وبگاهhttps://readnoise.com/

نویز: نقصی در قضاوت انسان کتابی غیرداستانی است که توسط استادان دنیل کانمن، اولیویه سیبونی و کس سانستاین نوشته شده‌است. این اثر اولین بار در ۱۸ مه ۲۰۲۱ منتشر شد.[۱] دنیل کانمن روان‌شناسی است که برنده جایزه نوبل اقتصاد بوده و کتاب دیگر او تفکر: تند و کند مشهور است.

محتوا[ویرایش]

موضوع کتاب معرفی و تحلیل مفهوم «نویز» است که در کنار «سوگیری» خطاهای قضاوت انسان را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، قضاوت‌های ما در معرض دو نوع خطاست: یکی سوگیری و دیگری نویز. نویسندگان توضیح می‌دهند که عموماً انسان نسبت به سوگیری حساس است، اما حتی متوجه حضور نویز هم نمی‌شود و راهکارهایی برای بهبود وضعیت پیشنهاد می‌کنند.

دامنه و کاربرد[ویرایش]

An illustration showing four circular targets with one group of four shots each on them. The shots are varyingly positioned in relation to each other and to the bullseye, i.e. the center of the target.
عکس. ۱. مدلی در مورد چگونگی تأثیر نویز آماری و سوگیری آماری بر خطا در قضاوت. در حال c شاهد نویز هستیم و در حالت d هم نویز و هم سوگیری وجود دارد. نکته مهم دربارهٔ نویز این است که نظام‌مند نیست.

کتاب هم وجه نظری دارد و هم بخش‌های کاربردی و عملی. مثال‌های عمده کتاب از حوزه‌های مختلفی مثل حقوق و سیستم قضایی، استخدام، پیش‌بینی و پیشگویی، بیمه، آموزش و پرورش، پزشکی و غیره است.

منابع[ویرایش]

  1. Kahneman, Daniel; Sibony, Olivier; Sunstein, Cass (2021-05-16). Noise: A Flaw in Human Judgment (به انگلیسی). New York: Little, Brown Spark. pp. 37–38. ISBN 978-0-00-830899-5. OCLC 1242782025. Retrieved 28 Feb 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]