نورالحق نسیمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نورالحق نسیمی
پرونده:Nooralhaq nasimi.jpg
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۶۷
غوربند، پروان، افغانستان
ملیت افغانستان و  انگلستان
همسر(ان)محبوبه نسیمی
فرزندانشبنم، رابعه، داریوش و شکیبا
اقامتگاهلندن، انگلستان
محل تحصیلدانشگاه مچینکو اوکراین
پیشینه علمی
شاخه(ها)دکتری علوم سیاسی
محل کارانجمن افغانستان و آسیای میانه

نورالحق نسیمی متولد ۱۹۶۷ در شهرستان غوربند ولایت پروان افغانستان است. نسیمی فعال سیاسی و حقوق مهاجران در بریتانیا است.[۱][۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

او در شهرستان غوربند ولایت پروان از ولایات شمالی کشور افغانستان در خانواده ای علاقه‌مند به فرهنگ دیده به دنیا آمد و دوران کودکی را در شهر پلخمری ولایت بغلان گذراند و جهت تحصیل علوم در دانشگاه‌به اوکراین رفت. او پس از اخذ مدرک دکتری علوم سیاسی از دانشگاه مچینکو به افغانستان بازگشت.[۲]

او از سوی گروه طالبان محدود شده و احساس آزادی و امنیت خود را از دست داد و برای رسیدن بهبریتانیا در سال ۱۹۹۹، راه مهاجرت را در پیش گرفت. بعد از سه ماه همراه با کودکانش از طریق یک کامیون یخچالی وارد انگلستان شد و پناهنده شد.

خلاصه فعالیت‌ها[ویرایش]

نسیمی همراه با همسرش در سال ۲۰۰۱ مؤسسه افغانستان و آسیای میانه را در منطقه لویشم (شرق لندن) تأسیس کرد. او خدمات مؤسسه را با ایجاد کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی، مشورت‌های حقوقی و خدمات توانمندسازی برای زنان و کلاسه‌ای تکمیلی برای اطفال مهاجر شروع کرد. او در سال ۲۰۱۳یک مؤسسه را که مرکز مشوره دهی بود را در افغانستان تاسیس کرد.
وی برای مهاجرانی که برای پناهندگی به اروپا آمدند نیز کمک‌های حقوقی انجام می‌دهد.
با آغاز سال۲۰۲۰ میلادی و شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا او کارزاری جهت جمع‌آوری کمک‌های انسان دوستانه، جهت تهیه مواد اولیه غذایی به مردم افغانستان به راه انداخت.

جوایز[ویرایش]

او در سال ۲۰۱۸ جایزه ویژه ملکه بریتانیا را به خاطر ایجاد محیط خوب برای تجربه کاری جوانان داوطلب دریافت کرد.[۳] او همچنین در سال۲۰۲۰ برنده جایزه بهترین شهروند بریتانیا به خاطر خدمات اجتماعی شد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. Swinnerton, Lois (2017-11-23). "Hounslow refugee charity founder fled Taliban in fridge lorry". getwestlondon. Retrieved 2018-10-15.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "From refugee to activist: An interview with Dr. Nooralhaq Nasimi". The Conflict Archives. Archived from the original on 15 January 2020. Retrieved 2018-10-15.
  3. https://www.swlondoner.co.uk/refugee-wins-british-citizen-award/
  4. https://baztab.news/article/629934[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]

خراسان زمین
انجمن افغانستان و آسیای میانه بایگانی‌شده در ۲۸ مه ۲۰۲۰ توسط Wayback Machine

https://www.swlondoner.co.uk/refugee-wins-british-citizen-award/ https://baztab.news/article/629934[پیوند مرده]