ناتوان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ناتوان (به انگلیسی: Runt)، یک عضو در یک گروه از جانوران (معمولا یک دسته‌توله از جانوران به‌دنیا آمده در چند قلویی) است که به‌طور قابل توجهی کوچکتر یا ضعیف‌تر از دیگران است.[۱] به دلیل اندازه کوچکش، یک ناتوان در بستر با آسیب‌های آشکاری مواجه است، از جمله مشکلات در رقابت با خواهر و برادرش برای بقا و طرد شدن احتمالی توسط مادرش است؛ بنابراین، در طبیعت، احتمال کمتری وجود دارد که در دوران نوزادی زنده بماند.

حتی در میان حیوانات اهلی، ناتوان‌ها اغلب با طرد مواجه می‌شوند. آنها ممکن است تحت مراقبت مستقیم یک پرورش دهنده باتجربه حیوانات قرار گیرند، اگرچه اندازه و ضعف حیوان همراه با عدم مراقبت طبیعی والدین این امر را دشوار می‌کند. برخی از حیوانات رام شده در نتیجه پرورش ناتوان‌ها هستند.

علی‌رغم باور عمومی، همه توله‌ها ناتوان نیستند. همه جانوران در یک «دسته‌توله» طبیعتاً از نظر اندازه و وزن کمی متفاوت خواهند بود، اما کوچک‌ترین آنها را اگر سالم و از نظر وزن نزدیک به هم‌زادهای خود باشد، نباید یک «ناتوان» در نظر گرفت. ممکن است کاملاً قادر به رقابت با خواهر و برادر خود برای تغذیه و سایر منابع باشد. ناتوان به‌طور خاص جانوری است که در رحم از کمبود مواد مغذی در مقایسه با خواهر و برادرش یا از نقص ژنتیکی رنج می‌برد و بنابراین رشد نیافته یا کمتر از حد انتظار به دنیا می‌آید.

منابع[ویرایش]

  1. "Runt", Cancer, UK: NCL.