میل خوئین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میل خوئین
Map
ناممیل خوئین
کشورایران
استاناستان زنجان
شهرستانشهرستان ایجرود
بخشحلب
اطلاعات اثر
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۸۷۴
تاریخ ثبت ملی۱۶ آبان ۱۳۷۹
میل خوئین بر ایران واقع شده‌است
میل خوئین
روی نقشه ایران
۳۶°۲۱′۱۱″شمالی ۴۸°۰۶′۵۱″شرقی / ۳۶٫۳۵۳۰۲°شمالی ۴۸٫۱۱۴۲۴°شرقی / 36.35302; 48.11424

میل خوئین مربوط به سدهٔ ۵ تا ۷ ه.ق است و در شهرستان ایجرود، بخش حلب، روستای خوئین کیلومتر ۶۰ جادهٔ زنجان– بیجار، واقع شده‌است. این بنای برج مانند بر فراز ارتفاعات ضلع غربی روستا قرار گرفته‌است.

این اثر در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

ویژگی، موقعیت[ویرایش]

این بنای تاریخی با ارتفاعی بالغ بر۱۰ متر به صورتی مسلط با بهره‌گیری از ارتفاعات طبیعی موجود می‌توانسته منطقه پیرامون را تا شعاع ده‌ها کیلومتر از نظر حفاظت تحت پوشش قرار داده و همچنین به عنوان یک میل راهنما برای مسافران و کاروان‌های خسته و از بیم گم شدن راه در هراس و نگران، امیدبخش و خوش‌آیند باشد.

به‌طور کل این بنا از دو بخش بدنه و گنبد تشکیل یافته که قسمت تحتانی (بدنه)، مدوّر و با استفاده از مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ و آهک و قسمت فوقانی (گنبد) با بهره‌گیری از آجر و ملاط بر پا شده‌است.

گورستان متروکه در پیرامون بنا، که وسعتی بالغ بر ۴ هکتار را به خود اختصاص داده است؛ نزدیکی و چگونگی ارتباط این بنا با آثار تاریخی روستا، موقعیت بنا از دیگر خصوصیات بارز این اثر تاریخی است.[۲]

میل خوئین

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «میل خوئین». اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان. ۲۰۱۴-۱۰-۲۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۰-۲۹.