مهیار (شهرضا)

مختصات: ۳۲°۱۶′۲۲″ شمالی ۵۱°۴۸′۱۳″ شرقی / ۳۲٫۲۷۲۷۸°شمالی ۵۱٫۸۰۳۶۱°شرقی / 32.27278; 51.80361
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهیار (شهرضا)
روستای مهیار، بهمن ۱۳۰۳
روستای مهیار، بهمن ۱۳۰۳
روستای مهیار، بهمن ۱۳۰۳
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانشهرضا
بخشبخش مرکزی
دهستاندشت (شهرضا)
مردم
جمعیت۱۱۳۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۱۷۸۸۲۵

مهیار (شهرضا)، روستایی قدیمی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرضا در استان اصفهان ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان دشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۶۲ نفر (۳۴۷خانوار) بوده‌است. روستای مهیار دارای قدمتی برابر با حکومت ساسانیان می‌باشد.

اولین خانه انصاف در دوران پهلوی در این روستا تأسیس گردید.[۱] همچنین این روستا در مسیر اصلی راه شاهی دوران صفویه بوده و یکی از اولین و مهمترین کاروانسراهای عباسی در این روستا ساخته شد؛ که به تازگی بازسازی و برای بازدید در اختیار عموم قرار گرفته‌است. روستای مهیار یکی از بزرگترین روستاهای کشور می‌باشد که به خاطر قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی اصفهان - شیراز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاهزاده حسین و امامزاده شاه علی از مکانهای زیارتی و تفریحی هستند که مسافرین در آن اسکان یافته و به استراحت می‌پردازند.[نیازمند منبع] دکتر یوسف نادری درشوری یکی از بزرگترین فعالان بخش کشاورزی این منطقه می باشد که در آبادانی این بخش بسیار کوشیده است. احداث بزرگترین باغ مادری دانه دار و هسته دار از خدمات وی می باشد. مهیار با توجه با جاذبه های زیبا و گردشگری هرساله میزبان بسیاری از هموطنان عزیزمان میباشد.[نیازمند منبع] قاپچی،سنگ و فیل،کوچه باغها،کلاغازی،غار دوچشم،باب حسن از دیگرمکان های دیدنی مهیار میباشد [نیازمند منبع] علیرضا افتخاری مهیاری اصالتا اهل همین روستا هستند.

منابع[ویرایش]

  1. تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد مصاحبه با محمد باهری نوار شماره ۱۵
  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

علیرضا حیدری روستای مهیار