من نفرت‌انگیز (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
منِ نفرت‌انگیز
پوستر فیلم منِ نفرت‌انگیز
کارگردانپیر کافین
کریس رناد
تهیه‌کنندهجان کوهن
جنت هیلی
کریس ملداندری
نویسندهکن داریو
کینکو پائول
بازیگراناستیو کارل
جیسون سیگل
راسل برند
جولی اندروز
ویل آرنت
کریستن ویگ
میراندا کازگرو
کیتی لی
دانا گایر
السی فیشر
موسیقیفرل ویلیامز
هیتور پریرا
تدوین‌گرگریگوری پرلر
پم زیگنهاگن
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهیونیورسال پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۹ ژوئیه ۲۰۱۰
مدت زمان
۹۵ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۶۹ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۵۴۳٫۲ میلیون دلار[۱]

منِ نفرت‌انگیز (به انگلیسی: Despicable Me) یک فیلم کمدی پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی محصول ۲۰۱۰ است که توسط ایلومینیشن انترتینمنت (به عنوان اولین فیلم آن) تولید و توسط یونیورسال پیکچرز توزیع شده‌است. این فیلم به کارگردانی کریس رناد و پی‌یر کافین (در نخستین کارگردانی فیلم بلندشان) با تهیه‌کنندگی کریس ملداندری، جانت هیلی و جان کوهن، با فیلمنامه‌ای توسط سینکو پل و کن داوریو، بر پایهٔ داستانی از سرخیو پابلوس تولید شده‌است.[۲][۳][۴] صداپیشگان این فیلم استیو کرل، جیسون سیگل، راسل برند، میرندا کازگرو، کریستن ویگ، ویل آرنت و جولی اندروز هستند.[۵][۶] این فیلم داستان یک ابرشرور به نام گرو را روایت می‌کند که سه دختر یتیم به نام‌های مارگو، ادیت و اگنس را به فرزندی قبول می‌کند و تلاش می‌کند تا یک پرتو کوچک از رقیب خود وکتور را بدزدد تا ماه را کوچک کرده و بدزدد.

من نفرت‌انگیز در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۰ در جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو به نمایش درآمد و در ۹ ژوئیه توسط یونیورسال پیکچرز در ایالات متحده اکران شد.[۷][۸] این فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و ۵۴۳٫۲ میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورد و نهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۰ شد.[۹] این فیلم نامزد بهترین فیلم بلند پویانمایی در شصت و هشتمین مراسم گلدن گلوب و شصت و چهارمین دوره جوایز بفتا شد.

من نفرت‌انگیز اولین ورودی از فرنچایزی با همین نام است که شامل سه فیلم دیگر می‌شود: من نفرت‌انگیز ۲ (۲۰۱۳)، مینیون‌ها (۲۰۱۵) و من نفرت‌انگیز ۳ (۲۰۱۷). فیلم مینیون‌ها: ظهور گرو برای اکران در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌است. چهارمین فیلم با نام من نفرت‌انگیز ۴ در دست ساخت است و در سال ۲۰۲۴ اکران خواهد شد.

داستان[ویرایش]

گرو، تبهکاری است که با شنیدن خبر دزدیده شدن هرم بزرگ جیزه تصمیم می‌گیرد تا برای تحت تأثیر قرار دادن رئیس بانکی که از آن برای کارهایش وام می‌گیرد، ماه را بدزدد. او دستیارانی به نام مینیون دارد که موجوداتی بسیار کوچک هستند و به کتک کاری و خرابکاری علاقهٔ ویژه‌ای دارند و موش‌های آزمایشگاهی دکتر نفاریو دستیار گرو و مسئول آزمایشگاه زیرزمینی او هستند. برای دزدیدن ماه او به دستگاه کوچک‌کننده که در شرق آسیاست، نیاز دارد. او به آن‌جا می‌رود ولی ویکتور رقیب او (که پسر رئیس بانک نیز هست) دستگاه را از او می‌رباید. گرو به دنبال ویکتور (بردار) می‌رود ولی امنیت پناهگاه او بسیار بالاست و راه ورودی را پیدا نمی‌کند. ناگهان متوجه می‌شود که ۳ دختر شیرینی‌فروش که از طرف یتیم‌خانه به دم در خانهٔ او می‌آیند تا شیرینی بفروشند، می‌توانند به راحتی داخل خانهٔ ویکتور شوند. او از دکتر نفاریو می‌خواهد تا روبات کلوچه‌ای بسازد برای این که بشود ویکتور را گول‌زد و سیستم امنیتی پناهگاه او را مختل کرد؛ ولی گوش‌های نفاریو سنگین است و همیشه درخواست‌های گرو را اشتباه انجام می‌دهد. بعد او به یتیم‌خانه می‌رود و سرپرستی این بچه‌ها را قبول می‌کند. او ابتدا روابط خوبی با آن‌ها ندارد ولی کم‌کم به بچه‌ها علاقه‌مند می‌شود. او به کمک بچه‌ها و روبات‌ها دستگاه کوچک‌کننده را از ویکتور پس می‌گیرد و از آن طرف دکتر نفاریو به یتیم‌خانه زنگ می‌زند و می‌گوید که گرو می‌خواهد بچه‌ها را پس بدهد. چون وقت کمی برای کامل شدن ماه مانده‌است و بچه‌ها حواس گرو را پرت می‌کنند. گرو ناراضی است ولی چاره‌ای ندارد جز این‌که بچه‌ها را به یتیم‌خانه بازگرداند. بچه‌ها او را به مراسم نمایش رقص خود دعوت می‌کنند، ولی تاریخ آن دقیقاً مطابق با روزی است که او می‌خواهد ماه را بدزدد.

روز موعد فرا می‌رسد. گرو به فضا می‌رود و با دستگاه کوچک‌کننده ماه را کوچک می‌کند و آن را در جیبش می‌گذارد. دکتر نفاریو هم در آزمایشگاه کشف می‌کند هر چیزی که بزرگتر باشد و به وسیلهٔ این دستگاه کوچک شود زود تر به اندازهٔ واقعی‌اش برمی‌گردد. گرو سریع به زمین برمی‌گردد تا به مراسم رقص برسد، ولی او دیر می‌رسد و مراسم رقص تمام شده‌است. از طرف دیگر متوجه می‌شود که ویکتور بچه‌ها ربوده‌است و و در عوض ماه را می‌خواهد. گرو ماه را به ویکتور می‌دهد و ویکتور زیر قولش می‌زند و با استفاده از سفینه‌ای که در پناهگاهش دارد فرار می‌کند و گورو دنبالش می‌رود. نفاریو و مینیون‌ها هم به کمک او می‌آیند. آن دو و مینیون‌ها بچه ها را پس می‌گیرند ولی ماه در سفینهٔ ویکتور به اندازهٔ قبلی‌اش برمی‌گردد و ویکتور به همراه ماه به فضا می‌رود.

سپس در سکانس آخر نشان داده می‌شود که گرو، دکتر نفاریو و بچه‌ها و مینیون‌ها در کنار هم با خوبی و خوشی زندگی می‌کنند و در مراسمی در کنار هم می‌رقصند.

بازیگران[ویرایش]

علاوه بر این، دانا گایر، السی فیشر صداپیشگی به ترتیب صداپیشگی ایدیث و آگنس و پی‌یر کافین صداپیشگی کوین، تیم، باب، مارک، فیل و استوارت و دیگر مینیون‌ها را بر عهده دارد.

صداهای دیگر عبارتند از: کریس رناد در نقش دیو مینیون، جامین کلمنت در نقش جری مینیون، میندی کالینگ در نقش یک مادر توریست، راب هیوبل در نقش مجری، کن داوریو در نقش نگهبان مصری و کن جیونگ در نقش مجری برنامه گفتگو.

بازخورد[ویرایش]

در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۸۱ از ۲۰۱ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۶٫۸/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «من نفرت‌انگیز که به‌شدت (و هوشمندانه) از پیکسار و لونی تونز الهام‌گرفته شده‌است، یک چیز لذت بخش، شگفت‌انگیز متفکرانه و خانوادگی است که دارای چند شگفتی خاص در داخل خودش است.»[۱۰] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۳۵ منتقد امتیاز ۷۲ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است.[۱۱]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

Accolades received by Despicable Me
جایزه تاریخ مراسم رده دریافت‌کننده نتیجه منبع
اتحادیه زنان روزنامه‌نگار سینمایی ۰خطا: زمان نامعتبر۲۴ دسامبر ۲۰۱۰ بهترین ویژگی خاص پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۲][۱۳]
بهترین زن پویانمایی میرندا کازگرو، دانا گایر و السی فیشر نامزدشده
جوایز آنی ۰خطا: زمان نامعتبر۵ فوریه ۲۰۱۱ جایزه آنی بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۴][۱۵]
طراحی شخصیت در یک تولید ویژه کارتر گودریچ نامزدشده
جایزه آنی برای کارگردانی در تولید یک فیلم بلند پی‌یر کافین نامزدشده
موسیقی در یک تولید ویژه فارل ویلیامز و هیتور پریرا نامزدشده
طراحی در یک تولید پویانمایی بلند یرو چنی و اریک گیون نامزدشده
صداپیشگی در تولید یک پویانمایی بلند استیو کرل نامزدشده
جوایز فیلم بفتا ۱۳ فوریه ۲۰۱۱ بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۶]
انجمن منتقدان فیلم شیکاگو ۰خطا: زمان نامعتبر۲۰ دسامبر ۲۰۱۰ بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۷]
جوایز فیلم به انتخاب منتقدان ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین پویانمایی بلند من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۸]
جوایز گلدن گلوب ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱ جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۹]
جوایز برگزیده کودکان نیکلودین ۰خطا: زمان نامعتبر۲ آوریل ۲۰۱۱ فیلم پویانمایی مورد علاقه من نفرت‌انگیز برنده [۲۰][۲۱]
بهترین کتک‌زن استیو کرل نامزدشده
جامعه آنلاین منتقدان فیلم ۰خطا: زمان نامعتبر۳ ژانویه ۲۰۱۱ بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۷]
جوایز برگزیده مردم ۰خطا: زمان نامعتبر۵ ژانویه ۲۰۱۱ فیلم خانوادگی مورد علاقه من نفرت‌انگیز نامزدشده [۲۲][۲۳]
جایزه انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا ۰خطا: زمان نامعتبر۲۲ ژانویه ۲۰۱۱ بهترین فیلم متحرک من نفرت‌انگیز نامزدشده [۲۴][۲۵]
جایزه ستلایت ۰خطا: زمان نامعتبر۱۹ دسامبر ۲۰۱۰ بهترین ویژگی پویانمایی یا ترکیب رسانه‌ای من نفرت‌انگیز نامزدشده [۲۶][۲۷]
جوایز ساترن ۰خطا: زمان نامعتبر۲۳ ژوئن ۲۰۱۱ جایزه ساترن بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۲۸]
انجمن منتقدان فیلم سنت لوئیس ۰خطا: زمان نامعتبر۲۰ دسامبر ۲۰۱۰ بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۷]
جوایز برگزیده نوجوانان ۰خطا: زمان نامعتبر۸ اوت ۲۰۱۰ فیلم منتخب تابستان من نفرت‌انگیز نامزدشده [۲۹][۳۰]
انجمن منتقدان فیلم تورنتو ۰خطا: زمان نامعتبر۱۴ دسامبر ۲۰۱۰ بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۷]
انجمن منتقدان فیلم منطقه واشینگتن، دی.سی. ۰خطا: زمان نامعتبر۶ دسامبر ۲۰۱۰ بهترین پویانمایی بلند من نفرت‌انگیز نامزدشده [۱۷]
حلقه زنان منتقد فیلم ۰خطا: زمان نامعتبر۲۳ دسامبر ۲۰۱۰ بهترین فیلم پویانمایی من نفرت‌انگیز برنده [۳۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Despicable Me". Box Office Mojo. IMDb. Retrieved January 17, 2021.
  2. Staskiewicz, Keith (July 16, 2010). "Despicable Me: Behind the Scenes". Entertainment Weekly. Archived from the original on July 14, 2015. Retrieved June 23, 2020.
  3. Fleming, Michael (13 November 2008). "Steve Carell to voice 'Despicable'". Variety. Archived from the original on December 23, 2017. Retrieved November 28, 2020.
  4. "Despicable Me (2010) Production Details". Movie Insider. Archived from the original on June 26, 2015. Retrieved November 28, 2020.
  5. Desowitz, Bill (July 8, 2010). "Meet the 'Despicable Me' Directors". Animation World Network. AWN, Inc. Archived from the original on November 29, 2020. Retrieved September 12, 2020.
  6. "Despicable Me – The SPA Studios". دسامبر 6, 2012. Archived from the original on December 6, 2012. Retrieved November 28, 2020.
  7. Finke, Nikki (July 11, 2010). "It's Good To Be Bad! 'Despicable Me 3D' Doubles Expectations For $60.1M Weekend; R-Rated 'Predators' On Target With $25.3M; 'Eclipse' Global Cume Now $456M; See How This Hollywood Summer Is Doing Overseas". Deadline Hollywood. Archived from the original on September 25, 2021. Retrieved September 25, 2021.
  8. "Despicable Me - Domestic Release". Box Office Mojo. Archived from the original on September 25, 2021. Retrieved September 25, 2021.
  9. "Top 2010 Movies at the Worldwide Box Office". The Numbers. Archived from the original on August 26, 2021. Retrieved August 26, 2021.
  10. "من نفرت‌انگیز". راتن تومیتوز. فاندانگو مدیا. Retrieved 28 June 2022. ویرایش در ویکی‌داده
  11. "من نفرت‌انگیز". Metacritic. Red Ventures. Retrieved 28 June 2022.
  12. Thompson, Anne (December 22, 2010). "Alliance of Women Film Journalists Nominees". ایندی‌وایر. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  13. "2010 EDA Awards Winners". اتحادیه زنان روزنامه‌نگار سینمایی. Archived from the original on November 19, 2017. Retrieved January 20, 2021.
  14. Finke, Nikki (December 6, 2010). "2010 Annie Awards Noms For Animation". ددلاین هالیوود. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  15. Finke, Nikki (February 5, 2011). "38th Annual Annie Animation Awards: DWA's How To Train Your Dragon Wins (After Disney Boycotts)". ددلاین هالیوود. Archived from the original on September 17, 2020. Retrieved January 20, 2021.
  16. "Bafta Film Awards 2011: Winners". بی‌بی‌سی نیوز. February 13, 2011. Archived from the original on March 22, 2019. Retrieved January 20, 2021.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ ۱۷٫۲ ۱۷٫۳ ۱۷٫۴ Dietz, Jason (December 14, 2010). "2010 Film Awards And Nominations [Updated Feb. 28]". متاکریتیک. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  18. Creed, Ryan (January 16, 2011). "Critics Choice Awards 2011 Winners List". ای‌بی‌سی نیوز. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  19. "2011 Golden Globes nominees & winners". لس آنجلس تایمز. March 12, 2014. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  20. DeMott, Rick (February 15, 2011). "Nick's Kids' Choice Awards Nods Announced". Animation World Network. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  21. Yuan, Annie (April 2, 2011). "Justin Bieber, The Karate Kid Win Big at Kids' Choice Awards 2011". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on June 15, 2019. Retrieved January 20, 2021.
  22. "People's Choice Awards 2011 - Nominees". دیجیتال اسپای. November 10, 2010. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  23. Tobin, Christian (January 6, 2011). "People's Choice Awards 2011: The Winners". دیجیتال اسپای. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  24. Knegt, Peter (January 4, 2011). "2011 Producers Guild Award Nominations Announced". ایندی‌وایر. Archived from the original on May 15, 2022. Retrieved May 16, 2022.
  25. Finke, Nikki (January 22, 2011). "Producers Guild Awards: King's Speech Scores Upset Win; Harvey Weinstein Reacts". ددلاین هالیوود. Archived from the original on May 15, 2022. Retrieved May 16, 2022.
  26. Pond, Steve (December 1, 2010). "Satellite Awards Nominate Inception (and Everything Else)". درپ. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  27. Child, Ben (December 20, 2010). "Take that! Twice. Scott Pilgrim Vs the World wins two Satellite awards". گاردین. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  28. Reynolds, Simon (June 24, 2011). "Saturn Awards 2011 - Movie Winners in full". دیجیتال اسپای. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  29. "Teen Choice Awards 2010: Winners and Nominees". The Morning Call. July 11, 2010. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  30. Stransky, Tanner (August 9, 2010). "2010 Teen Choice Awards winners announced". انترتینمنت ویکلی. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 15, 2022.
  31. Knegt, Peter (December 23, 2010). "Bone, Mother Among Women's Film Critics Circle Award Winners". ایندی‌وایر. Archived from the original on March 10, 2013. Retrieved July 27, 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]