مصرف‌گرایی اخلاقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مصرف‌گرایی اخلاقی (به انگلیسی: Ethical consumerism) (که به‌طور متناوب آن را مصرف اخلاقی، خرید اخلاقی و منبع‌یابی اخلاقی نیز می‌نامند و همچنین با مصرف‌گرایی پایدار و سبز همراه است)، نوعی از کنشگری مصرف‌کنندگان بر اساس مفهوم رای دادن با هزینه‌کردن دلار است.[۱] مردم این کار را با خرید محصولات اخلاقی انجام می‌دهند که از تولیدکنندگان کوچک یا صنعتگران محلی حمایت می‌کند و از جانوران و محیط زیست حفاظت می‌کنند، در حالی که محصولاتی را که از کودکان به عنوان کارگر استثمار می‌کنند، روی جانوران آزمایش می‌کنند یا به محیط زیست آسیب می‌رسانند، را تحریم می‌کنند.[۲]

حلقه سیم برقی که دوباره به عنوان میز وسط در نمایشگاه دکوراسیون ریودوژانیرو استفاده شد. هنگامی که مصرف‌کنندگان مواد سازگار با محیط زیست مانند این را انتخاب و دوباره استفاده می‌کنند، مصرف‌گرایی اخلاقی را تمرین می‌کنند.

زمینه‌های نگرانی[ویرایش]

انجمن تحقیقات اخلاقی مصرف‌کننده اطلاعات بیش از ۳۰۰۰۰ شرکت را بر اساس عملکرد آنها در پنج حوزه اصلی گردآوری و دسته‌بندی می‌کند و "Ethiscore" را تشکیل می‌دهد:

منابع[ویرایش]

  1. Giesler, Markus; Veresiu, Ela (2014). "Creating the Responsible Consumer: Moralistic Governance Regimes and Consumer Subjectivity". Journal of Consumer Research. 41 (October): 849–867. doi:10.1086/677842.
  2. "Ethical Consumer Or Transient Responsibility". WTVOX. Archived from the original on 14 May 2020. Retrieved 2020-03-05.
  3. Rob Gray, Dave Owen and Carol Adams, "Accounting and accountability: changes and challenges in corporate social and environmental reporting"