مسافری از گرونگول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مسافری از گرونگول مجموعه‌ تلویزیونی به کارگردانی مرتضی متولی محصول سیمای گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ است که از بهار ۱۳۸۵ از شبکه دوم سیما پخش شد. این مجموعه در قالب سیمای نوجوان پخش می‌شد و قسمت‌های آن به صورت دنباله‌دار بود.

مسافری از گرونگول
ژانرعروسکی ، کودک و نوجوان
نویسندهحمید برزگر
مهراب قاسم خانی
کارگردانمرتضی متولی
بازیگرانمحمد شادانی
ترلان پروانه
پویا شمسایی
باقر صحرارودی
نسرین غلامی
سیاوش مفیدی
رضا بنفشه‌خواه
آرش میر احمدی
ناصر گیتی جاه
نفیسه روشن
سینا نجات نعمت
سروش خلیلی
کشور سازنده ایران
زبان اصلیفارسی
شمار قسمت‌ها۱۳ قسمت
تولید
تهیه‌کننده‌هاسید جلیل فرزین فر
سید جواد فرزین فر
مدت۳۰-۲۰ دقیقه‌ای
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه ۲

خلاصه داستان[ویرایش]

این مجموعه آمدن یک موجود فضایی به زمین را روایت می‌کند. اقتباس خفیفی از فیلم ای تی ساختهٔ استیون اسپیلبرگ در آن دیده می‌شود. اما کلیات و جزئیات داستان ربط چندانی به آن فیلم ندارد و شاید تشابه این دو را بتوان در روبرو شدن بچه‌های زمینی و فضایی دید و در باقی موارد کاملاً متفاوت اند.

گورگول موجودی فضایی است که به زمین آمده. برای تمام ویژگی‌های او دلیلی می‌شنویم. مثلاً اگر به راحتی به زبان فارسی حرف می‌زند آن را از طریق تماشای تلویزیون فرا گرفته و البته اگر به این راحتی توانسته فارسی را بیاموزد دلیلش توانایی بالایی است که همه چیز را می‌تواند به راحتی در ذهن خود بریزد و نیازی به حفظ کردن آن ندارد. اصلاً دلیل آمدنش روی زمین ترس از رباتی به نام گالاک است که اتفاقاً در گفته‌هایش کاملاً گرونگول، گالاک، پدر خود و … را معرفی می‌کند. او توانایی‌هایی دارد که از انسان‌ها متمایزش می‌کند. مانند انداختن تصویر آنچه در فکرش است یا انداختن اشعه‌ای از طریق شاخکش به چشم افراد که هر چه را گورگول بخواهد فراموش می‌کنند. دیالوگ‌هایی هم که برای او نوشته شده بسیار بامزه‌است.

شخصیت‌ها[ویرایش]

  • «فرشید»، پسر خانواده که قوهٔ تخیل قوی دارد و اولین کسی است که با گورگول روبرو می‌شود.
  • «پرهام»، دوست فرشید که همکاری‌های جالبی با هم دارند و او هم با گورگول دوست می‌شود.
  • «فرناز»، خواهر فرشید که به صورت اتفاقی گورگول را می‌بیند.
  • «مادر»، مادر فرشید
  • «حمید»، پدر فرشید که نقشه‌کش ساختمان است.
  • «سعادت»، پیرمرد همسایهٔ فرشید که قصد دارد به نحوی دست فرشید را رو کند.
  • «گورگول (عروسکی)»، موجود فضایی که از ترس رباتی به نام گالاک از سیاره اش «گرونگول» فرار کرده و با خراب شدن گالاژ (چیزی شبیه چوبدستی) مشکلاتش دوچندان شده‌است.

اشاره‌ها و کنایه‌ها[ویرایش]

  • نشان دادن کودکان و بزرگ‌ترها به شکلی غیر شعاری و واقعی و با دوری از کلیشه در روابط آن‌ها از جمله ویژگی‌های این مجموعه‌است و نوع روابط موجود فضایی با زمینی‌ها هم در نوع خود جدید است. مرز میان فانتزی و واقعیت به خوبی رعایت شده و زمینی‌ها در عین اخلاقیات و روابط عادی خود با آن موجود روبرو می‌شوند و گورگول هم روابط خاص خود با هم سیاره‌ای‌هایش را به نوعی دیگر مطرح می‌کند.

عوامل[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ^  وبلاگ مسافری از گرونگول
  2. ^  وبلاگ مسافری از گرونگول

منابع[ویرایش]