مردمانی در دوردست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پوستر نمایشگاه مردمانی در دوردست با چهره حسین رجبیان به عنوان عکاس

مردمانی در دور دست نام یک پروژه عکاسی سیاه و سفید از حسین رجبیان عکاس و فیلمساز ایرانی می‌باشد که برای یک حراجی و سازمان خیریه صورت می‌گرفته است. این مجموعه از سال ۲۰۰۶ تا زمان دستگیری حسین رجبیان در سال ۲۰۱۴ ادامه داشته است. در این پروژه از دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال برای بهتر نشان دادن بافت تصویری بسته به فضای موجود و سوژه استفاده شده بود.[۱][۲][۳][۴][۵][۶]

نگرش و دیدگاه مجموعه عکس[ویرایش]

مردمانی در دوردست شامل عکس از چهرهٔ مردمانی است که در دورترین نقاط ایران زیست کرده و کمتر چهرهٔ آنها در شهرهای بزرگ دیده شده است. این پروژه عکاسی با پوشش دادن چهره کودکان ایران قرار بود به سازمان یونیسف در جهت حمایت از کودکان ایران اهدا شود که با دستگیری عکاس و مصادره عکسها توسط نیروهای امنیتی ایران هرگز به سرانجام نرسید.

دستگیری عکاس و مصادره عکس‌ها[ویرایش]

تعداد کثیری از نگاتیو و نسخه دیجیتال این عکسها در پی دستگیری حسین رجبیان عکاس ایرانی توسط نیروها امنیتی ایران مصادره و توقیف شد و تنها لاشه کم کیفیت تعدادی از آن موجود است. نسخه با کیفیت این مجموعه عکسها پس از مصادره توسط نیروهای امنیتی ایران هرگز به صاحب و مولفشان بازگردانده نشده است.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲]

پیوندبه بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نخستین فیلم سینمایی حسین رجبیان در اعتراض به حکم زندانش منتشر شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ فوریه ۲۰۱۷.
  2. «نخستین فیلم حسین رجبیان در صدای آمریکا».
  3. «نامه مهرانگیز کار به وزیر ارشاد ایران: به داد وعده‌هایتان برسید». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۰۶.
  4. «دو موسیقیدان و یک فیلمساز بزودی به زندان می‌روند». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۰۶.
  5. «صفحه رسمی حسین رجبیان». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ فوریه ۲۰۱۷.
  6. zhmagazing. "در مجله هنری zhmagazing". http://zhmag.net/2017/11/people-in-distance/ (به انگلیسی). Archived from the original on 7 November 2017. Retrieved 16 November 2017. {{cite web}}: External link in |وبگاه= (help)
  7. «اعتراض ۱۶۵ هنرمند و فعال مدنی به صدور احکام سنگین برای دو موسیقی‌دان و یک فیلم‌ساز».
  8. «نامه هنرمندان ایران در اعتراض به احکام قضایی علیه دو آهنگساز و یک فیلمساز».
  9. «عفو بین‌الملل خواستار 'پایان آزار و اذیت' سه هنرمند ایرانی شد». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۰۶.
  10. «زندان و جریمه نقدی برای دو موسیقی‌دان و یک فیلم ساز؛ ۳ سال تعلیقی، سه سال تعزیزی: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۰۶.
  11. «برادران رجبیان و یوسف عمادی 'به زندان احضار شدند'». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۰۶.
  12. «حکم زندان سه هنرمند ایرانی تأیید شد». دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۲-۰۶.