مرتضی تمدن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرتضی تمدن
استاندار تهران
دوره مسئولیت
۱۴ مهر ۱۳۸۷[۱] – ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
رئیس‌جمهورمحمود احمدی‌نژاد
پس ازکامران دانشجو
پیش ازسید حسین هاشمی
مشاور رئیس‌جمهور ایران
دوره مسئولیت
۲۸ خرداد ۱۳۸۷ – ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
رئیس‌جمهورمحمود احمدی‌نژاد
نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی
دورهٔ هفتم
دوره مسئولیت
۷ خرداد ۱۳۸۳ – ۶ خرداد ۱۳۸۷
پس ازمحمد رئیسی
پیش ازنصرالله ترابی
حوزه انتخاباتیشهرکرد
اکثریت۴۱٬۴۲۲ (٪۳۲٫۰۸)
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۳۸ (۶۴–۶۵ سال)
شهرکرد، ایران

مرتضی تمدن (زاده ۱۳۳۸ شهرکرد[۲]) سیاست‌مدار ایرانی است که در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده شهرکرد در مجلس حضور داشت. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ استاندار تهران بود.

۱۸ مهر ۱۳۹۰ اتحادیه اروپا، مرتضی تمدن را به دلیل نقش در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی تحریم کرد[۳][۴] ۲خرداد ۱۳۹۳ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را به دلیل نقض حقوق بشر مورد تحریم قرار داد.[۵]

سوابق[ویرایش]

مرتضی تمدن پیش‌تر مدیرکل صدا و سیمای استان‌های قم و خراسان بود. پس از مجلس هفتم، با پایان دوره نمایندگی خود از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان مشاور اقتصادی‌اش برگزیده شد. وی هم‌چنین سابقه معاونت حقوقی و امور مجلس و استان‌ها در وزارت صنایع را داراست. تمدن از سال ۱۳۸۷ تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ (بیش از ۵ سال) بعنوان استاندار تهران مشغول به کار بود.[۶] او همچنین سابقه‌ی فرمانداری در شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری را در کارنامه‌ی خود دارد.[۷]

وی سابقه فعالیت در جهاد سازندگی استان چهارمحال بختیاری (از  ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲) سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۲، فرمانداری شهرستان فارسان از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵، ریاست سازمان آب استان چهارمحال بختیاری از ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۲ و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ را در کارنامه خود دارد.[۸]

تمدن از جمله محبوب ترين استانداران در استان تهران است كه بعد از گذشت بيش از يك دهه از مسووليت او در استانداري تهران همچنان مورد توجه مردم در شهرستان هاي استان تهران است.

تحریم[ویرایش]

در ۱۸ مهر ۱۳۹۰ اتحادیه اروپا، مرتضی تمدن را به دلیل نقش در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی تحریم کرد[۳][۴] بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، تمدن به عنوان استاندار تهران در سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ مسئول است.[۹][۱۰]

در دوم خرداد ۱۳۹۳ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نیز تمدن را به دلیل نقض حقوق بشر مورد تحریم قرار داد. بر طبق بیانیه این وزارتخانه در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، مرتضی تمدن در مقام استاندار تهران از قدرت خود برای ایجاد محدودیت در آزادی بیان و آزادی تجمعات شهروندان استفاده کرد. مسئولیت در آزار میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان سیاسی و قطع ارتباطات تلفن‌های همراه در جریان این اعتراضات از دیگر دلایلی است که برای تحریم مرتضی تمدن در این بیانیه عنوان شده است.[۵] به دلیل تحریم شدن تمدن از سوی اتحادیه اروپا و همچنین وزارت خزانه داری آمریکا، وی امکان ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا را ندارد و دارایی‌های احتمالی وی نیز در این کشورها توقیف می‌شود.[۱۱][۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۲۲.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۲ اكتبر ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «اسامی ۲۹ مقام و مسوول ایرانی مورد تحريم اتحاديه اروپا منتشر شد». رادیو فردا. ۲۰ مهر ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۶ بهمن ۱۳۹۸.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «فهرست دوم تحریمهای حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مقامات ایرانی». عدالت برای ایران. ۲۲ اسفند ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱ مرداد ۱۳۹۴.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «خزانه‌داری مقامات ناقض حقوق بشر در ایران را تحریم می‌کند». وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا. ۷ مهر ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲۳ آبان ۱۳۹۸.
  6. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۳ مه ۲۰۱۴.
  7. «مرتضی تمدن - پرتال جامع مسئولین جمهوری اسلامي ايران». masoolin.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژوئیه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۲.
  8. «پرونده ناقض حقوق بشر: مرتضی تمدن». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۲.
  9. «فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مقام‌های ایرانی». تارنمای ژورنال اتحادیه اروپا. ۱۸ مهر ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۶ بهمن ۱۳۹۸.
  10. «پرونده ناقض حقوق بشر: مرتضی تمدن». عدالت برای ایران. ۱۰ آبان ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۴.
  11. «فهرست دوم تحریمهای حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مقامات ایرانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۲.
  12. «تمدید تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه مدیران صدا و سیما و هشتاد مقام دیگر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۲.
مناصب سیاسی
پیشین:
محسن کوهکن
فرماندار فارسان
۱۳۶۵–۱۳۶۲
پسین:
غلامرضا نوراللهی
پیشین:
محمدرضا مجیدی
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها وزیر صنایع و معادن
۱۳۸۷
پسین:
سید طاهر طاهری
پیشین:
کامران دانشجو
استاندار تهران
۱۳۹۲–۱۳۸۷
پسین:
سید حسین هاشمی
کرسی پارلمانی
پیشین:
محمد رئیسی
نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی
نمایندهٔ شهرکرد
۱۳۸۷–۱۳۸۳
پسین:
نصرالله ترابی