مانیفستی برای ارزیابی مجدد سنت‌شناسی و بازسازی فرهنگ چینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


مانیفستی برای ارزیابی مجدد از سینولوژی و بازسازی فرهنگ چینی (چینی 為中國文化敬告世界人士宣言؛ به انگلیسی: A Manifesto for a Re-appraisal of Sinology and Reconstruction of Chinese Culture همچنین با عنوان «مانیفستی به مردم جهان از طرف فرهنگ چینی» ترجمه شده‌است.[۱]) مقاله‌ای است که در سال ۱۹۵۸، در چین و تایوان منتشر شد. نویسندگان جمعی این مقاله شامل کارسون چانگ (ژانگ جونمی)، تانگ چون-آی (تانگ جونی)، مو سونگ سان (مو زونگسان) و هسو فو کوان (زو فوگوان)، از دانشمندان «نئوکنفوسیوسیسم» و دانشجویان برجسته شیونگ شیلی بودند.

اهداف[ویرایش]

این مقاله اولین بار در مجلات نقد دموکراتیک و رنسانس ملی منتشر شد. هدف آن آموزش مردمان غربی با روش‌های قدردانی از فرهنگ چینی بود.[۲] مانیفست نقطه شروع مهمی برای نئوکنفوسیوسیسم بود و درحالی‌که اهمیت آن نسبت به ایدئولوژی مورد بحث است، انسجام مقاله منجر به هویت مشترک و احیای اندیشه کنفوسیوس شد. بسیاری از دیدگاه‌های فردی این چهار محقق متفاوت بود، اما این مقاله یک «اعتقاد مشترک»[۳] از سوءتفاهم‌های مرتبط با فرهنگ چینی که توسط تاریخ و اندیشه‌های غربی روایت می‌شود، صادر کرد. در رد غربی‌سازی، این مقاله «مجازاتی برای ارزش‌های فرهنگی چینی در صحنه جهانی می‌طلبد».[۴] این مقاله روشی جدید و مناسب را برای پیگیری مطالعه سینولوژی بیان می‌کند و فرهنگ چینی را از دیدگاه تجربه به‌جای دیدگاه آکادمیک توضیح می‌دهد. در خلاصه سرینا چان، مانیفست از «گفتمان ملی‌گرایانه فرهنگی پسااستعماری برای برابری فرهنگی بین چین و غرب در بحبوحه تداوم تسلط فرهنگی اروپا-آمریکایی حمایت می‌کند… این سند برای حرکت دادن گفتمان ملی‌گرایانه فرهنگی هان چینی به یک عرصه جهانی، تصوری برای رقابت ایدئولوژیک بین فرهنگ چین و غرب عمل کرد.»[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ماکهام، جان. کنفوسیوسیسم جدید: یک بررسی انتقادی. نیویورک: پالگریو مک‌میلان، 2003. چاپ.
  2. سونگ سان، مو، کارسون چانگ، تانگ چون آی و هسو فو کوان. مانیفست برای ارزیابی مجدد سنت‌شناسی و بازسازی فرهنگ چینی. در کارسون چانگ، توسعه اندیشه نئوکنفوسیوسی، ج. 2 (نیویورک: همکاران بوکمن، 1962). چاپ. چاپ مجدد نسخه اصلی چینی به‌شرح زیر موجود است: مو، زونگسان، ژانگ جونمای، ژو، فوگوان، و تانگ جون‌یی (1989). 為中國文化敬告世界人士宣言 [مانیفستی به مردم جهان از طرف فرهنگ چینی]. در فنگ، زوشنگ 封祖盛 (ویرایش)، 当代新儒家. پکن: سانلیان شدیان، 1-52.
  3. مانیفست. 456.
  4. مانیفست.
  5. چان، ان. سرینا. اندیشه مو زونگسان. جلد 4. بوستون: بریل، 2011. چاپ. 278

منابع[ویرایش]

  • «مانیفست برای ارزیابی مجدد از سینولوژی و بازسازی فرهنگ چینی»، در تئودور؛ لوفرانو، ریچارد (2000). منابع سنت چینی جلد 2. انتشارات دانشگاه کلمبیا pp. 550–555. شابک 978-0-231-11271-0.