فهرست اجرام شارپلس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فهرست شارپلس (به انگلیسی: Sharpless catalog) فهرستی از ۳۱۳ منطقه اچ ۲ یا سحابی‌های گسیلشی است که قرار بود برای میلهای شمالی‌تر از ° ۲۷ - کامل باشد. (این فهرست برخی از سحابی‌های جنوبی‌تر را هم در بر دارد.) نخستین ویرایش این فهرست ابتدا در سال ۱۳۳۲ خورشیدی (۱۹۵۳ میلادی) با ۱۴۲ جرم منتشر شد (به نام SH1) و استوارت شارپلس، اخترشناس امریکایی، ویرایش دوم و نهایی آن را در سال ۱۳۳۸ خورشیدی منتشر کرد. شارپلس برخی از سحابی‌های سیاره‌نما و بقایای ابرنواختری را نیز به مناطق اچ ۲ اضافه کرد.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۳۳۲ خورشیدی استوارت شارپلی به اعضای رصدخانه ایستگاه فلگ‌استف نیروی دریایی ایالات متحده پیوست.[۲] او در آنجا با استفاده از عکس‌های پیمایش آسمان پالومار مناطق اچ ۲ در راه‌شیری را فهرست کرد. شارپلس با این کار فهرست خود از مناطق اچ ۲ را در دو ویرایش منتشر کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "فهرست‌های گام، آر سی دبلیو، شارپلس و بی اف سی" (به انگلیسی). Retrieved بازبینی در 27 خرداد 1397. {{cite web}}: Check date values in: |بازبینی= (help)
  2. J.، Dick, Steven (۲۰۰۳). Sky and ocean joined : the U.S. Naval Observatory, 1830-2000. Cambridge, U.K.: Cambridge University Press. OCLC 48777445. شابک ۰۵۲۱۸۱۵۹۹۱.