فریدون علا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فریدون علاء)
فریدون علاءفرزند دكتر حسين علاء
زادهٔ۲۷ اسفند ۱۳۰۹ خورشیدی
پاریس، فرانسه
شهروندیایرانی-فرانسوی
شناخته‌شده برایبنیان‌گذاری سازمان انتقال خون ایران
تاسیس سازمان مردم‌نهاد جامعهٔ هموفیلی ایران
پیشینه علمی
شاخه(ها)پزشکی، خون‌شناسی

فریدون علاء (زاده ۲۷ اسفند ۱۳۰۹ خورشیدی در پاریس)[۱] پزشک، متخصصِ برجستهٔ خون‌شناسی، محقق، تاریخ‌شناس و استاد سابق دانشگاه است.

از فریدون علاء به عنوان «پدر جامعه هموفیلی ایران»، عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران و یکی از متخصصان علوم پزشکی در ایران است.
او فرزند حسین علاء است. او را بنیادگذار اولیه سازمان ملی انتقال خون ایران می‌دانند که سال‌هاست برای توسعه و ارتقای آن از هیچ کوششی فروگذار نیست. بدین ترتیب همه آنچه که در بعد از انقلاب از او می‌دانیم مربوط به آموزه‌هایی است که او از علوم پزشکی تجربه کرده‌است. اما در همه این سال‌ها، این مانع از آن نشد که او از تحقیق و پژوهش پیرامون تاریخ معاصر ایران باز بماند. مخصوصاً بخشی از کنکاش‌ها و کاوشگری‌های او مربوط به سال‌های دهه ۲۰ الی ۴۰ شمسی است که پدرش در جایگاه مهم‌تری ـ نخست‌وزیر و وزیر دربارـ نسبت به سنوات دیگر عمر خود بسر می‌برده است.
خاطرات و شرح‌زندگانی دکتر فریدون علاء در قالب مصاحبة تاریخ شفاهی، با عنوان «کیمیاگر جان» توسط محمدحسین یزدانی‌راد و پیمانه صالحی تدوین و از سوی نشر اختران در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اكتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۸ اكتبر ۲۰۲۱. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)

گفتگوی تاریخ ایرانی با فریدون علاء، فرزند نخست‌وزیر اسبق ایران: علاء با شاه رابطه پدر و فرزندی داشت

رئیس افتخاری مرکز دکتر فریدون علاء