ظرفیت جذب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ظرفيت جذب)

ظرفیت جذب، در مدیریت اجرایی کسب و کار، به‌عنوان توانایی بنگاه در تشخیص ارزش اطلاعات بیرونی جدید، جذب و به‌کارگیری آن در راستای اهداف تجاری بنگاه تعریف شده‌است. در واقع ظرفیت جذب یک قابلیت پویا، مربوط به خلق و به‌کارگیری دانش است که توانایی بنگاه را در به‌دست آوردن و حفظ یک مزیت رقابتی افزایش می‌دهد.[۱]

از آن جایی که ظرفیت جذب، فعالیتی پویا و از جنس شناسایی و اکتساب دانش است و پایه دانشی نیز یکی از مهم‌ترین دارایی‌های سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی است. ظرفیت جذب ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد و ردپای مفهوم ظرفیت جذب در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت نوآوری، عملکرد تجاری، انتقال بین‌سازمانی دانش، یادگیری بین‌سازمانی و مدیریت دانش دیده می‌شود.[۲]

ابعاد ظرفیت جذب[ویرایش]

اکتساب[ویرایش]

قابلیت بنگاه در شناسایی و کسب دانشی که خارج از بنگاه تولید شده و برای عملیات بنگاه مهم است.

جذب[ویرایش]

روال‌ها و فرآیندهایی که به بنگاه اجازه تجزیه و تحلیل، پیشرفت، تفسیر و ترجمه کردن و فهمیدن اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع خارجی را می‌دهد.

تبدیل[ویرایش]

به معنی توانمندی‌های بنگاه در توسعه و تصحیح روال‌هایی که ترکیب دانش‌های موجود را با آن‌هایی که به‌تازگی کسب و جذب شده‌اند، تسهیل می‌کند؛ که این امر به‌وسیله افزودن و یا حذف دانش یا به‌صورت ساده‌تر ترجمه و تفسیر یکسان دانش (یک دانش) انجام می‌شود.

به‌کارگیری[ویرایش]

بهره‌برداری نشان‌دهنده توانایی بنگاه برای برداشت محصول و ترکیب دانش در میان عملیات است. این امر به بازیابی دانش موجود که برای استفاده از آن درونی‌سازی شده‌است، نیاز دارد.

نگهداری[ویرایش]

به حفظ دانش در طول زمان اشاره دارد.

بازآوری مجدد[ویرایش]

دانش جذب‌شده گاهی باید برای سال‌ها نگهداری شود، تا وقتی که درنهایت در محصول جدید به‌کار گرفته شود.[۳]

زیرمجموعه‌های ظرفیت جذب[ویرایش]

ظرفیت جذب بالقوه[ویرایش]

شامل اکتساب دانش و قابلیت‌های جذب و درونی‌سازی است.

ظرفیت جذب بالفعل و قابل بهره‌برداری[ویرایش]

بر تبدیل دانش و بهره‌برداری از آن تمرکز دارد.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35,pp 128-152.
  2. فرتاش, کیارش, کیارش, سلامی, and موسوی داودی. "نقش ظرفیت جذب در بهبود رقابت پذیری فناوری: کلید موفقیت سازمان‌های دولتی کشورهای در حال توسعه (با تأکید بر ایران)." فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی 2 (2014): 76-106.
  3. Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive Capacity: A Review, Reconceptualization, and Extension. Academy of Management Review, Vol. 27, No. 2,, pp 185-203.
  4. Zahra, S. A., & George, G. (2002). Absorptive Capacity: A Review, Reconceptualization, and Extension. Academy of Management Review, Vol. 27, No. 2,, pp 185-203