شهدای دانایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهدای دانایی،[۱] نامی است که بر روی کشته شدگان حادثه انفجار یک مجتمع آموزشی در غرب شهر کابل افغانستان گذارده شده‌است.[۲] در روز ۲۴ اسد سال ۱۳۹۷ مطابق به ۱۵ اگست/اوت ۲۰۱۸ میلادی یک فرد ملبس به لباس انتحاری وارد مجتمع آموزشی مهدی موعود در غرب شهر کابل شد و جلیقه خود را منفجر کرد. در اثر این حادثه بیشتر از ۵۰ دانش آموز اعم از دختر و پسر جان خود را از دست دادند و بیش از ۷۰ تن نیز زخمی شدند.

این حادثه زمانی رخ داد که دانش آموزان در حال آموختن درسهای آمادگی کانکور بودند. میانگین سنی کشته شدگان به نقل از سایت‌های خبری کمتر از ۲۰ سال گزارش شده‌است. اغلب دانش جویان این کلاس درسی را پسران و دخترانی منتسب به قوم هزاره که یکی از اقوام مطرح افغانستان است، تشکیل می‌داد.

هیچ گروهی مسؤلیت این حادثه را به عهده نگرفت اما حملات مشابهی در گذشته بر این افراد این قوم را گروه افراطی داعش یا گروه جنگجوی طالبان بر عهده می‌گرفتند و علت چنین حملاتی را به تلافی از حضور افرادی از این قوم در نبردهای داخلی و فراسرزمینی علیه این دو گروه خوانده‌اند.[۳][۴][۵]

وجه تسمیه این کشته شدگان به نام شهدای دانایی به دلیل چگونگی به شهادت رسیدنشان در حین کسب دانش و کسب علم گفته شده‌است.

تعداد ۱۰ تن از این کشته شدگان در تپه ایی در غرب کابل به نام تپه غوریغ (قُرُق) دفن شده‌اند و قرار است این تپه به نام شهدای دانایی نام گذاری گردد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «دولتی که نظاره کرد و «شهدای دانایی» که در آغوش خاک آرمیدند + فیلم- اخبار بین‌الملل تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۰۱.
  2. «حمله انتحاری در یک مرکز آموزشی در کابل نزدیک به ۵۰ کشته داد» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۸-۰۸-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۱۸.
  3. «نظری به حملات مرگبار داعش در افغانستان». صدای امریکا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۱۸.
  4. Times، Salaam. «حمله انتحاری داعش به مرکز فرهنگی شیعیان در کابل باعث کشته شدن تعداد زیادی از جوانان گردید». Salaam Times. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۱۸.
  5. «دولتی که نظاره کرد و شهدای دانایی که در آغوش خاک آرمیدند + فیلم». KhabarFarsi.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۱۸.
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام tasnimnews.com وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).