شفافیت (اجتماعی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کنوانسیون ضد فساد سازمان ملل متحد UNCAC

شفافیت یک خاصیت عمومی است. این موضوع با یک سری از سیاست‌ها ، عملکردها و شیوه‌هایی پیش میرود که به شهروندان اجازه دسترسی ، استفاده ، سود بردن ، فهمیدن ، اصل اطلاع رسانی [۱] و حسابرسیِ اطلاعات و روند برگزار شده آن‌ها توسط مراکز قدرت (جامعه یا سازمان ها) را می‌دهد. مکانیسم بازخورد این موضوعات از سمت شهروندان برای کامل کردن هدف والای شفافیت بسیار مهم می‌باشد.

انگیزه[ویرایش]

شفافیت برای مدت طولانی یک نیاز عمومی برای جوامع دموکراتیک بوده‌است. حق آگاهی و دسترسی به اطلاعات یک موضوع مهم در جوامع مدرن است.

حوزه‌ها[ویرایش]

شفافیت سازمانی (برای سهامداران)[ویرایش]

شفافیت در سازمان به اخلاق و مقدارحقیقتی که ر آن سازمان وجود دارد محدود می‌شود. (در صورتی که مقدار حقیقت تأیید شده و به درجه عینیت برسد). شفافیت همچنین به وسیلهٔ تأثیر سازمان مربوطه یا وابسته، به سهامدارانش هم مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. این تأثیرات مهم هستند برای اینکه معین شود که آیا فعالیت‌های سازمان سازگار با منافع جامعه می‌باشد یا خیر، آیا آن‌ها اخلاقی هستنند یا خیر و این که آیا این فعالیت‌ها نهادینه (یکپارچه‌سازی سازمانی) شده یا خیر.[۲]

شفافیت هدف (برای مصرف کنندگان)[ویرایش]

با استناد به فونگ و همکارانش از دانشگاه کمبریدج،[۳] "شفافیت هدف، به منظور کاهش ریسک‌های خاص یا مشکلات عملکردی مورد نظر می‌باشد، که باید از طریق بی پردی گویی از سمت شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر تحقق پیدا کند . هوشمندانه بودن شفافیت هدف در تحرک به سمت انتخاب‌های فردی، نیروهای بازاری و دموکراسی مشارکتی که از طریق اقدام دولت نسبتاً راحت است نهفته است. "

شفافیت اجتماعی (برای شهروندان)[ویرایش]

شفافیت اجتماعی به شهروندان این امکان را می‌دهد تا آگاه تر باشند و به بی پرده گویی تشویق شوند و مانند تنظیم مکانیزمی از مرکز قدرت عمل کنند. پایه و بنیان اصول اخلاقی و حکومت جایی است که در آن منافع و نیازها شهروندان مورد تمرکز قرار بگیرند.

منابعی برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

Byung-Chul Han: Transparenzgesellschaft. Matthes & Seitz, Berlin 2012, ISBN 978-3-88221-595-3.

منابع[ویرایش]

  1. قوانین اصل اطلاع رسانی چیست?
  2. Henriques A., Corporate Truth The Limits to Transparency, Earthscan, UK, 2007.
  3. Fung A., Graham M., Weil D., "Full Disclosure: the Perils and Promise of Transparency", Cambridge University Press, 2007..

جستارهای وابسه[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • حوزه‌های شفافیت
  • شفافیت در تغیر جهان: The Vanguard of the Open Society (1st ed.). University of Pittsburgh Press. 2006. {{cite book}}: Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (help)
  • Lord, K. M. (2006). The Perils and Promise of Global Transparency. State University of New York Press.
  • Software Transparency. Business & Information Systems Engineering 2(3): 127-139 (2010)
  • Transparency versus security: early analysis of antagonistic requirements. SAC 2010: 298-305