سید محمدامین آقامیری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید محمدامین آقامیری
رئیس مرکز ملی فضای مجازی
آغاز به کار
۶ اسفند ۱۴۰۱
رئیس‌جمهورسید ابراهیم رئیسی
پس ازسید ابوالحسن فیروزآبادی
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۶۴ ‏(۳۸–۳۹ سال)
پدرسید محمودرضا آقامیری
خویشاوندانمحمدجواد لاریجانی (پدرزن)[۱]
تحصیلاتمدیریت اجرایی
محل تحصیلدانشگاه صنعتی شریف

سید محمدامین آقامیری مدیر اجرایی ایرانی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی است.

او در اسفند ۱۴۰۱ از سوی اعضای شورای عالی فضای مجازی به عنوان دبیر این شورا انتخاب شد و پس از تأیید رهبر جمهوری اسلامی ایران، در ۶ اسفند ۱۴۰۱ از سوی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به عنوان دبیر این شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی منصوب شد.[۲] و در تاریخ ۱۰ اسفند معارفه شد وی پیش از آن رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.[۳] رئیسی در حکم خود به آقامیری او را به توسعه شبکه اینترانت ملی و بررسی سیاست‌های محدودسازی اینترنت «با تأکید بر ارزش‌های مذهبی و انقلابی» و مقابله با «حمله فکری و فرهنگی دشمن» فراخواند.[۴]

سوابق دیگر آقامیری عبارتند از رئیس کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس کمیته توسعه زیرساخت‌ها و بومی سازی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و دبیر انجمن علمی نخبگان دانشگاه صنعتی شریف.[۳] آقامیری داماد محمدجواد لاریجانی و پسر رئیس دانشگاه شهید بهشتی است.[۵]

تحریم‌ها[ویرایش]

روز دوشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۳ وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج تن از فرماندهان سپاه پاسداران و مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمدامین آقامیری را به دلیل نقض حقوق بشر در ایران، در ارتباط با سرکوب اعتراض‌های گسترده تحریم کرد و نام وی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.[۶]

روز پنج‌شنبه ۶ ژوئیه ۲۰۲۳ دولت بریتانیا سید محمدامین آقامیری را به‌همراه ۱۲ مقام و نهاد جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر در ایران و هدف قرار دادن شهروندان بریتانیا در خاک این کشور در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. وزارت خارجه آمریکا از این تحریم‌ها در مقابله با گسترش ارسال تسلیحات، سرکوب وحشیانه و تهدید افراد در سراسر جهان حمایت کرد.[۷][۸][۹][۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. «بیوگرافی سید محمدامین آقامیری رئیس جدید مرکز ملی فضای مجازی». صاحب‌خبر. ۷ اسفند ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مارس ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۵ مارس ۲۰۲۳.
  2. «دکتر سید محمدامین آقامیری به عنوان دبیر شورای‌عالی فضای مجازی منصوب شد/ ماموریت‌های رئیس‌جمهور برای دبیر جدید شورا». www.president.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی شد + سوابق». پایگاه خبری جماران. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۸.
  4. «Iran Update, February 27, 2023». Critical Threats. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۸.
  5. نیوز، اخبار روز ایران و جهان | آفتاب (۱۴۰۱/۱۱/۱۹–۰۰:۰۷). «توئیت مهاجری دربارهٔ دبیر جدید شورای فضای مجازی؛ او داماد جواد لاریجانی است». fa. دریافت‌شده در 2023-02-28. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۴-۲۴). «آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم‌ها علیه سپاه و مقام‌های ایرانی را افزایش دادند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۲۵.
  7. «حمایت ایالات متحده از تحریم ۱۳ فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی». صدای آمریکا. ۲۰۲۳-۰۷-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  8. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۷-۰۶). «دولت بریتانیا ۱۳ فرد و نهاد دیگر در ایران را در رابطه با نقض حقوق بشر تحریم کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  9. «حمایت ایالات متحده از تحریم ۱۳ فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی». صدای آمریکا. ۲۰۲۳-۰۷-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
  10. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۷-۰۶). «دولت بریتانیا ۱۳ فرد و نهاد دیگر در ایران را در رابطه با نقض حقوق بشر تحریم کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۰۷.
مناصب دانشجویی
پیشین:
سید محسن دهنوی
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف
۱۳۸۹–۱۳۸۸
پسین:
؟
مناصب سیاسی
پیشین:
ستار هاشمی
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
۱۴۰۱–۱۴۰۰
پسین:
میثم عابدی
پیشین:
صادق عباسی شاهکوه
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

۱۴۰۱
پسین:
امیر محمدزاده لاجوردی
مناصب حکومتی
پیشین:
سید ابوالحسن فیروزآبادی
رئیس مرکز ملی فضای مجازی
اکنون–۱۴۰۱
در حال تصدی