سانی بوی ویلیام‌سون اول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سانی بوی ویلیام‌سون
زاده۳۰ مارس ۱۹۱۴
جکسون, تنسی
درگذشته۱ ژوئن ۱۹۴۸ (۳۴ سال)
ساز(ها)هارمونیکا(سازدهنی)

سانی بوی ویلیام‌سون اول (به انگلیسی: Sonny Boy Williamson I) (۳۰ مارس ۱۹۱۴ - ۱ ژوئن ۱۹۴۸) بلوزمن، نوازندهٔ هارمونیکا(سازدهنی) و آهنگ‌ساز موسیقی بلوز، یک هنرمند سیاه‌پوست آمریکایی بود.[۱]

سانی بوی ویلیام‌سون ۱[ویرایش]

سانی بوی ویلیام‌سون ۱ با نام اصلی جان لی کرتیس ویلیام‌سون، در نزدیکی شهر جکسون از ایالت تنسی امریکا به‌دنیا آمد. او دورهٔ موسیقی خود را با سبکی نزدیک به کانتری-بلوز آغاز کرد و در این سبک، آثار ضبط شده‌ای از وی نیز موجود است.

دوران حرفه‌ای[ویرایش]

سانی بوی ویلیام‌سون ۱ مدتی بعد به نواختن هارمونیکا (سازدهنی) روی آورد و از این ساز به‌عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی خود استفاده کرد. بدین ترتیب وی توانست از کانتری-بلوز فاصله بگیرد و بلوز مدرن‌تری را اجرا کند. او در زیرشاخه‌های کانتری بلوز، شیکاگو بلوز، بلوز اکوستیک و الکتریک و همین‌طور هارمونیکا بلوز به فعالیت موسیقایی مشغول بوده است.

اولین موفقیت‌ها[ویرایش]

موسیقی بلوز در اوایل قرن بیستم بر پایهٔ بداهه‌نوازی استوار بود و موزیسین‌های این سبک از استعداد بالایی در بداهه‌نوازی برخوردار بودند. آن‌ها اغلب آهنگ‌هایی را می‌نواختند که خودشان ساخته بودند و البته کمبود امکانات ضبط و هم‌چنین پخش موسیقی، موجب می‌شد آوازهٔ این هنرمندان از محدودهٔ زندگی‌شان فراتر نرود. با این وجود اولین آهنگ ضبط شدهٔ سانی بوی ۱ در سال ۱۹۳۷، با نام صبح بخیر دخترمدرسه‌ای موفق شد به فروش نسبتن بالایی دست پیدا کند. سانی بوی ویلیام‌سون ۱ به همان اندازه‌ای که در میان سیاهان ایالت‌های جنوبی امریکا طرفدار داشت در بین سفیدپوستان و شهرنشینان مناطق غرب امریکا و شهرهایی مانند دیترویت نیز هوادار پیدا کرده بود. وی خود در شهر شیکاگو، ایلینوی زندگی می‌کرد و موفقیت‌هایش موجب شد که نام سانی بوی ویلیام‌سون ۱ برای ۱۰ سال آینده مترادف با نام هارمونیکای بلوز در بین هوادارانش باشد. سبک نواختن هارمونیکای سانی بوی ویلیام‌سون ۱ تاثیر زیادی را بر نسلی از نوازندگان هارمونیکا گذاشت. افرادی مانند بیلی بوی آرنولد، جونیور ولز، سانی تری، لیدل والتر و از جمله سانی بوی ویلیام‌سون ۲ از این هنرمند تاثیر گرفته‌اند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]