ساختمان پست قدیم

مختصات: ۳۲°۵۲′۴۳٫۲″ شمالی ۵۹°۱۲′۴۸٫۱″ شرقی / ۳۲٫۸۷۸۶۶۷°شمالی ۵۹٫۲۱۳۳۶۱°شرقی / 32.878667; 59.213361
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساختمان پست قدیم
Map
نامساختمان پست قدیم
کشورایران
استانشهرستان بیرجند
شهرستانبیرجند
اطلاعات اثر
کاربرینظامی، ارسال مرسولات پستی
کاربری کنونیساختمان اداری پایگاه میراث فرهنگی بیرجند
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار، دوره پهلوی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۱۹۴۴
تاریخ ثبت ملی۵ تیر ۱۳۸۴

ساختمان پست قدیم مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در بیرجند، در بافت قدیم خیابان منتظری و در نزدیکی مدرسه شوکتیه و خانه پردلی واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]این بنا در دوره قاجار کاربری نظامی داشته و مکانی برای ساخت، تعمیر، ذخیره و نگهداری اسلحه و مهمات نظامی بود. پس از آن تا سال ۱۳۶۱ برای تلگراف و حمل مرسولات پستی استفاده می‌شده‌است.[۲]این بنا از جمله بناهای دو طبقه می‌باشد که ورودی آن در ضلع شرقی واقع شده و همچنین دو ضلع دیگر بنا نیز به صورت دو طبقه ای است.[۳] از تزئینات آن می‌توان به آجرکاری به شیوه رگ چینی نام برد. مصالح به کار رفته در این بنا آجر، خشت، گچ و ملات گل است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «ایسنا: پستخانه قدیم بیرجند بنایی از دوران قاجاریه». / ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. حسین توحیدی فرد. «اداره کل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری خراسان جنوبی: ساختمان پست قدیم». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۳ آوریل ۲۰۱۸.