رضا علومی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رضا علومی
نماینده دوره بیست و سوم مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۹ شهریور ۱۳۵۰ – ۱۶ شهریور ۱۳۵۴
حوزه انتخاباتیتهران
اطلاعات شخصی
زادهایران
درگذشتهتیر ۱۳۹۴ (۸۸ سال)
کان، فرانسه
پیشهفعال سیاسی، حقوقدان، استاد دانشگاه‌های تهران و نیس فرانسه
تحصیلاتدکترای دتا در حقوق
دکترای دتا در علوم سیاسی از پاریس
دکترای دانشگاهی در حقوق جزا

رضا علومی، فعال سیاسی، حقوقدان و استاد پیشین دانشگاه‌های تهران و نیس فرانسه و نماینده دوره بیست و سوم مجلس شورای ملی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

دارای درجه دکترای دتا در حقوق و دکترای دتا در علوم سیاسی با مرتبه بسیار عالی از پاریس و دکترای دانشگاهی در حقوق جزا بود. وی هم‌چنین موفق به اخذ دیپلم دتود سوپریور در حقوق عمومی از اکس ان پروونس و نیز دیپلم دتود سوپریور در نظام حقوقی روم باستان از پاریس با درجه ممتاز شده بود. وی در ایران سال‌ها در مشاغل قضائی تا مستشاری دیوان عالی کشور خدمت کرد.

وی که پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ به فرانسه مهاجرت کرده بود، از بدو ورود تا سال‌های آخر عمر به کار تدریس حقوق در دانشگاه نیس اشتغال داشت. علاوه بر این، وی به منظور کمک و حل و فصل مسائل و مشکلات مهاجران ایرانی اولین دفتر خدمات حقوقی در جنوب فرانسه را پایه گذاشت و توانست در این راه کمک‌های شایانی به هموطنان خود بنماید. به منظور اشاعه فرهنگ و ادب و زبان فارسی و آموزش رسمی این زبان به عنوان زبان دوم باکالورِآ در مدارس جنوب فرانسه، موافقت آکادمی نیس را جلب کرد.

درگذشت[ویرایش]

وی در تیر ۱۳۹۴ در سن ۸۸ سالگی در شهر کن در فرانسه درگذشت.

تالیفات[ویرایش]

وی دارای آثار علمی و تألیفات بسیاری است از جمله ۱۸ جلد کتاب به زبان فارسی و پنج جلد به زبان فرانسه که هم‌اکنون مورد استفاده دانشجویان است مانند کتاب‌های کلیات حقوق، اصول علوم سیاسی، مبانی علم سیاست، تاریخ حقوق روم باستان، جرم‌شناسی، احزاب سیاسی، بزهکاران جوان و…

منابع[ویرایش]

  • «پروفسور رضا علومی در ۸۸ سالگی درگذشت». خبرگزاری ایرانشهر. دریافت‌شده در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷.
  • «مرکز پژوهشها - دکتر رضا علومی». دریافت‌شده در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷.
  • «پروفسور رضا علومی در ۸۸ سالگی درگذشت». دریافت‌شده در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷.