درگاه:وقایع کنونی/وقایع ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درخواست اوبا از ایران برای بازگردانی پهپاد آمریکایی

  • در پی درخواست های باراک اوباما و هیلاری کلینتون از ایران برای بازپس دادن هواپیمای جاسوسی آمریکا ،‌ اولین پاسخ ایران به این تقاضاها از سوی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس داده شد.

به گزارش عصرایران ،‌ علاء الدین بروجردی تصرح کرد: قطعاً RQ170 را مسترد نخواهیم کرد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: انگار ‌اوباما نمی داند که هواپیمایشان به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود و این مسئله در مقررات بین‌المللی یک تخلف است که البته ایران به بهترین شکل ممکن با آن برخورد کرد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی تصریح کرد: تمام تبعات تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران را باید کاخ سفید تحمل کند نه اینکه درخواست استرداد هم بدهد. کاخ سفید باید به خاطر این تجاوزگری از ایران عذرخواهی و جبران مافات کند زیرا برای خنثی سازی این توطئه ما هم انرژی صرف کرده ایم.

بروجردی با اشاره به ادعای اوباما مبنی بر این که از ایران تقاضا کرده اند هواپیما را پس بدهد گفت: درخواست رسمی به غیر از مصاحبه اوباماست؛ درخواست رسمی باید از طریق سفیر سوئیس در تهران صورت گیرد که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

بروجردی درباره احتمال معامله ایران با روس ها بر سر این پهپاد تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که اخبار منتشره درباره احتمال معاوضه پهپاد RQ170 با سامانه S300 موضوع دیگری است و روس‌ها در این رابطه بدهکار ما هستند.

شب گذشته رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور از ایران درخواست کردند هواپیمای جاسوسی شان را که توسط سپاه بر زمین نشانده و به غنیمت گرفته شده بود را پس دهند!