داود پرهیزگار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از داوود پرهیزگار)
داود پرهیزگار
معاون وزیر راه و شهرسازی
دوره مسئولیت
آبان ۱۳۹۲ – اسفند ۱۳۹۷
رئیس‌جمهورحسن روحانی
پس ازبهرام صناعی
پیش ازسحر تاجبخش
اطلاعات شخصی
ملیت ایران
هیئت دولتدولت یازدهم
دولت دوازدهم

داوود پرهیزکار متولد ۱۳۳۹ مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که در دولت دوازدهم به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی (عباس آخوندی) و رئیس سازمان هواشناسی کشور فعالیت می‌کرد.[۱] وی دانش‌آموخته دکتری هواشناسی از دانشگاه آزاد است[۲] و پیشتر در سمت‌هایی چون مدیرکل پیش‌بینی، معاون پژوهشی آموزشی و معاون فنّی عملیاتی سازمان هواشناسی، و همچنین مدرس پژوهشکده هواشناسی و علوم جو، فعالیت داشته‌است.[۳] پرهیزکار از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ ریاست سازمان هواشناسی کشور را برعهده داشت. داود پرهیزکار طی بازدید از استان خراسان جنوبی، در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۷ توسط وزیر وقت راه و شهرسازی محمد اسلامی در حالی که در مأموریت به سر می‌برد از سمت خود بر کنار شد و سحر تاجبخش مسلمان به عنوان رئیس سازمان منصوب و جایگزین او گردید. پرهیزکار نیز با درخواست شخصی و پس از ۳۲ سال خدمت بازنشسته گردید.

وی در نطقی جنجالی و پس از توفان بی‌سابقهٔ تهران در اردیبهشت ۱۳۹۳ در مجلس شورای اسلامی برای اولین بار بحث پارازیتها را از یک تریبون رسمی مطرح کرد و عنوان نمود که رادار هواشناسی پایتخت احتمالا به دلیل امواج پارازیت دارای نویز است و این موضوع یک سوم تصاویر هواشناسی این شهر را نامفهوم کرده‌است.[۴]

او در طول فعالیّت خود بارها با تأکید بر اینکه بارورسازی ابرها تأثیر چندانی بر جبران کم‌بارشی و خشکسالی کشور ندارد، نسبت به خطرات ناشی از بارورسازی در ایران هشدار داد.[۵]

اقدامات مهم[ویرایش]

  • طرح توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) اولین بار در ایران ازسوی او مطرح شده‌است. پرهیزگار جذب و آموزش نیروی انسانی توانمند را یک ضرورت می‌داند. وی بر این باور است که هواشناسی یک سازمان بنیادی، علمی و حاکمیتی است و با فعال شدن آن بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر مانندِ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت کشور عملیاتی‌تر می‌شوند و تقریباً هیچ جایی در کشور نیست که به اطلاعات هواشناسی نیاز نداشته باشد.[۶]
  • طراحی، ساخت و اجرای مدل جهانی گردش کلی جوّ، با همکاری دانشگاه تهران. این دانش هم‌اکنون در اختیار معدود کشورهای پیشرفته جهان است.
  • با تجهیز سازمان هواشناسی به سوپرکامپیوتری با توان ۱۴ تِرافلاپس، امکان اجرای مُدلهای بیشتری میسّر شد و به دنبالهٔ آن سازمان هواشناسی ساخت مدل جهانی را در دستور کار قرار داد.
  • تهک، ارتباط دو سویه با کاربر نهایی است، که خدمات مورد نیاز را به شکل مستقیم در اختیار آنها قرار می‌دهد. این طرح در سال زراعی ۹۶–۹۷، در ۲۱ استان اجرا و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده در حوزهٔ کشاورزی ایجاد کرد.

منابع[ویرایش]

  1. تودیع و معارفه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور برگزار شد[پیوند مرده]
  2. «رادارهای هواشناسی گرفتار امواج مزاحم». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶.
  3. معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی منصوب شد[پیوند مرده]
  4. «یک سوم تصاویر هواشناسی شهر تهران به علت امواج پارازیت نامفهوم است». همشهری آنلاین. ۲۰۱۴-۱۰-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۷.
  5. «رئیس سازمان هواشناسی: بارورسازی ابرها بحران آب کشور را حل نمی‌کند». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۲-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۷.
  6. «جذب نیروی توانمند یک سرمایه‌گذاری است». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اكتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)