حادثه کافه نوارس اهواز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حادثه کافه نوارس اهواز
تاریخ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
مکانمنطقهٔ کوی علوی اهواز
تلفات
۱۱ تن

حادثهٔ کافه نوارس اهواز در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ در کافه‌ای در منطقهٔ کوی علوی اهواز با نام کافه نوارس رخ داد که بدنبال آن حادثه ۱۱ تن جان باختند.[۱] پلیس در کمتر از چهار ساعت ۱۱ نفر مظنون را دستگیر کرد.[۲] در این حمله نوجوان ۱۷ ساله‌ای به کافه‌ای به نام «کافه نوارس» اهواز در منطقهٔ کوی علوی از مناطق کم‌برخوردار اهواز، ۱۱ نفر در آتش سوختند و درگذشتند. همچنین شش مصدوم دیگر از تلفات این حادثه بود. کشته‌شدگان به قدری در آتش سوخته بودند که پلیس با مشکل تشخصی هویت آن‌ها مواجه شده‌بود.[۳]

شرح ماجرا[ویرایش]

محمد محزون‌نژاد عامل حادثه نوارس اهواز ساعت ۱ بامداد ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ به دلیل اینکه صاحب قهوه‌خانه نوارس در کوی علوی او را تهدید و به او فحاشی کرده بود، متهم با بنزین، قهوه‌خانه را آتش زد. متهم متولد ۱۳۸۰ و ساکن اهواز است.

در حادثه کافه نوارس اهواز ۱۱ نفر زنده‌زنده در آتش سوختند و ۶ مصدوم دیگر این حادثه نیز در بیمارستان سوانح سوختگی اهواز تحت مراقبت قرار گرفتند. خبرگزاری فارس خوزستان فیلمی از اعترافات متهم را منتشر کرد.[۴]

واکنش‌ها[ویرایش]

فعالان اجتماعی اهواز با نشر مطالبی خواستار رسیدگی به وضعیت اجتماعی این منطقه شدند.[۵] این حادثه همچنین واکنش‌های مختلف دیگری را نیز به دنبال داشت.[۶] برخی دیگر از فعالان علت چنین اتفاقاتی را درصد بالای بیکاری در خوزستان نسبت به میانگین کشوری اعلام کردند.[۷] این حادثه در رسانه‌های محلی خوزستان و خارج از ایران بازتاب داشت.[۸][۹]اسکای نیوز عربی و سایت البلد نیز تحلیلی دربارهٔ این واقعه منتشر کردند.[۱۰][۱۱]

حاشیه‌ها[ویرایش]

نام یکی از جان باختگان این حادثه عدنان عفراویان بود که باعث ایجاد ابهام برای بسیاری شد و گمان می‌رفت؛ عدنان عفراویان بازیگر فیلم «باشو غریبه کوچک» درگذشته‌است. باشو یا همان عدنان عفراویان که با بازی در فیلم سینمایی «باشو غریبه کوچک» در تاریخ سینمای ایران شهرت دارد. تشابه نام این دو باعث حاشیه‌هایی شد که پس از آن، خبرگزاری‌ها از حاشیهٔ به وجود آمده ابهام زدایی کردند.[۱۲]

پانویس[ویرایش]

  1. خبرگزاری مهر خوزستان (۱۴ فروردین ۱۳۹۷). «ماجرای آتش‌سوزی قهوه‌خانه اهواز از زبان یکی از بازماندگان حادثه». دریافت‌شده در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷.
  2. «دستگیری ۱۱ مظنون حادثه مرگبار قهوه‌خانه نوارس اهواز/ مظنون اصلی شناسایی شد». خبرگزاری میزان. ۱۴ فروردین ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۵فروردین ۱۳۹۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  3. «۲ مصدوم حادثه آتش‌سوزی اهواز تحت درمان هستند/ هویت بعضی از اجساد مشخص نیست». خبرگزاری فارس خوزستان. ۱۴ فروردین ۱۳۰۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷.
  4. «عامل حادثه تلخ نوارس اهواز لب به اعتراف گشود». خبرگزاری فارس خوزستان. ۱۵ فروردین ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷.
  5. «نوشداروی استاندار بعد از مرگ ۱۱ نفر در قهوه‌خانه‌ای در اهواز». خبرگزاری مهر خوزستان. ۱۵ فروردین ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷.
  6. «طنز؛ شباهت کارگر قهوه‌خانه با اهالی فرقه زنبیلیه». روزنامه جهان صنعت. ۱۵ فروردین ۱۳۹۷. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  7. مهدی مکارمی. «نوارس و جاگرناتی که به راه افتاده». تابناک.
  8. «فرد مظنون به آتش‌زدن قهوه‌خانه‌ای در اهواز دستگیر شد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۷.
  9. «آتش‌سوزی در قهوه‌خانه‌ای در اهواز ۱۱ کشته بر جای گذاشت». دویچه وله. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۷.
  10. «محرقة نوارس الأحواز». اسکای نیوز عربی. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۷.
  11. «احتراق ۲۵ شخصاً فی حریق مقهی بإیران بسبب خلافات عائلیة». سایت البلد. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۷.
  12. «باشو زنده است». خبرگزاری مهر خوزستان. ۱۴ فروردین ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۵فروردین ۱۳۹۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)