جنبش تغییرات اقلیمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنری با مضمون «تغییر سیستم، نه تغییر آب و هوا» در راهپیمایی در آلمان.
کشورها براساس شاخص عملکرد تغییرات آب و هوا

جنبش آب و هوا یا جنبش تغییر اقلیم مجموعه‌ای از سازمان‌های غیردولتی هستند که درگیر فعالیت‌های مربوط به موضوعات تغییر اقلیم هستند. این گروه‌ها زیرمجموعه‌ای از جنبش گسترده زیست‌محیطی به‌شمار می‌روند، اما برخی با توجه به دامنه، قدرت و فعالیت‌های این گروه، آن را به عنوان یک جنبش اجتماعی جدید می‌دانند.

تاریخ[ویرایش]

جنبش آب و هوا در دهه‌های اول قرن بیست و یکم به سرعت متحول شده‌است، و یکی از علل مختلف آن جنبش زیست‌محیطی است.

فعالیت‌های مربوط به تغییر اقلیم از دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، زمانی که سازمان‌های مهم زیست‌محیطی، عمدتاً در چارچوب UNFCCC ، درگیر بحث در مورد آب و هوا شدند. در دهه ۲۰۰۰ چندین سازمان خاص آب و هوا مانند 350.org، ائتلاف اقدام انرژی و فراخوان جهانی اقدام اقلیمی تأسیس شدند.

همایش ۲۰۰۹ کپنهاگ[ویرایش]

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ در کپنهاگ اولین اجلاس UNFCCC بود که در آن جنبش تغییرات اقلیمی همایه‌ای در سطحی وسیع برگزار نمود. بین ۴۰٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ نفر در راهپیمایی ۱۲ دسامبر در کپنهاگ شرکت کردند و خواستار توافق جهانی در مورد آب و هوا شدند.[۱] فعالیت‌ها فراتر از کپنهاگ بود و با آن، بیش از ۵۴۰۰ تجمع و تظاهرات به‌طور همزمان در سراسر جهان برگزار شد.[۲]

فعالیت‌ها[ویرایش]

راهپیمایی اقلیم مردم در سال ۲۰۱۴[ویرایش]

اقلیم مردم در مارس ۲۰۱۴، صدها هزار نفر را برای اقدام جدی در مورد تغییر اقلیم گرد هم آورد.

جنبش تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین رویداد خود را در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ برگزار کرد، هنگامی که ۴۰۰٬۰۰۰ فعال در نیویورک طی راهپیمایی آب و هوای مردم (به علاوه چند هزار نفر دیگر در شهرهای دیگر)، سازمان یافته و خواهان اقدامات جهانی از سوی رهبران اجلاس آب و هوا در سازمان ملل متحد شدند.[۳][۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Climate activists condemn Copenhagen police tactics". BBC News. 13 December 2009. Archived from the original on 15 December 2009. Retrieved 14 December 2009.
  2. "International day of demonstrations on climate change". CNN. 26 October 2009.
  3. Alter, Charlotte (September 21, 2014). "Hundreds of Thousands Converge on New York to Demand Climate-Change Action". New York: time.com. Retrieved December 30, 2014.
  4. "Archived copy". Archived from the original on 2014-10-14. Retrieved 2014-12-30.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)