توتوچان دخترکی آن‌سوی پنجره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
توتوچان دخترکی آن‌سوی پنجره
نویسنده(ها)تتسوکو کورویاناگی
عنوان اصلیMadogiwa no Totto-chan
کشورژاپن
زبانژاپنی
گونه(های) ادبیادبیات داستانی کودکان، رمان زندگی‌نامه‌ای
تاریخ نشر
۱۹۸۱
شمار صفحات۲۳۲
شابکشابک ‎۹۷۸−۴−۷۷۰۰−۲۰۶۷−۳

توتوچان دخترکی آن‌سوی پنجره، خاطرات زندگی‌نامه ای است که توسط تتسوکو کورویاناگی، شخصیت تلویزیونی ژاپنی و سفیر حسن نیت یونیسف نوشته شده‌است. این کتاب در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و به یک «پرفروش فوری» در ژاپن تبدیل شد.[۱] این کتاب در مورد ارزش‌های آموزش غیر متعارفی است که کورویاناگی در توموئه گاکوئن، مدرسه ابتدایی توکیو که توسط مربی سوساکو کوبایاشی در طول جنگ جهانی دوم تأسیس شد، دریافت کرد.[۱][۲]

نام ژاپنی کتاب عبارتی است برای توصیف افرادی که شکست خورده‌اند.[۳]

مقدمه[ویرایش]

تتسوکو پس از شنیدن اینکه چگونه کودکان از رفتن به مدرسه امتناع می‌کنند، تصمیم گرفت در مورد تجربه خود از حضور در توموئه گاکوئن بنویسد.[۴] این کتاب در ابتدا در ژاپن به عنوان مجموعه‌ای از مقالات در مجله زن جوان Kodansha منتشر شد که از فوریه ۱۹۷۹ تا دسامبر ۱۹۸۰ منتشر می‌شد. سپس این مقالات در یک کتاب گردآوری شد که با فروش بیش از ۵ میلیون قبل از پایان سال ۱۹۸۲، رکورد فروش در تاریخ انتشار ژاپن را ثبت کرد، که باعث شد کتاب تمام رکوردهای چاپ قبلی را بشکند و به پرفروش‌ترین کتاب در تاریخ ژاپن تبدیل شود.[۳][۵]

خلاصه داستان[ویرایش]

در مدرسهٔ توموئه که دانش‌آموزان آن مجاز بودند روی هر موضوعی که به آن علاقه‌مندند کار کنند، باید بدون توجه به آنچه در اطرافشان جریان داشت، ذهن خود را روی موضوع موردعلاقه‌شان متمرکز کنند. به این ترتیب، هیچ‌کس به بچه‌ای که آواز «چشم، چشم، دو ابرو» را می‌خواند، توجهی نمی‌کرد. یکی دو نفر به این موضوع علاقه‌مند شده بودند؛ اما بقیه غرق در کتاب‌های خودشان بودند. کتاب توتوچان قصه‌ای افسانه‌ای بود؛ دربارهٔ ماجراهای مرد ثروتمندی که می‌خواست دخترش ازدواج کند. نقاشی‌های آن جالب بود و کتاب طرفدار زیادی داشت.

همهٔ دانش‌آموزان مدرسه که مثل ماهی ساردین داخل واگن چپیده بودند، آنچه را در کتاب‌ها نوشته شده بود، با ولع می‌خواندند. آفتاب صبحگاهی از ورای پنجره‌ها به درون می‌تابید و چشم‌اندازی پدیدمی‌آورد که سبب شادمانی قلبی مدیر مدرسه می‌شد. همهٔ دانش‌آموزان آن روز را در کتابخانه گذراندند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Walker, James. "BIG IN JAPAN: Tetsuko Kuroyanagi". metropolis.co.jp. Archived from the original on 2008-06-12. Retrieved 2008-11-06.
  2. Otake, Tomoko (September 16, 2000). "UNICEF ambassador blames politics for plight of children". www.japantimes.co.jp. Retrieved 2008-11-06.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Chira, Susan (November 21, 1982). "GROWING UP JAPANESE". www.nytimes.com. Retrieved 2008-11-06. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «nyt» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. Kuroyanagi, Tetsuko (1 April 1983). "On Totto-Chan". Japan Quarterly. 30 (2): 153. ProQuest 1304281916.
  5. Burton, Sandra; Richard Stengel (Aug 1, 1983). "Little Girl at the TV Window". www.time.com. Archived from the original on April 12, 2008. Retrieved 2008-11-06.