تشکیل دولت اسپانیا (۲۰۲۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تشکیل دولت اسپانیا
پدرو سانچز در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳ ریاست اولین جلسه شورای وزیران (اسپانیا) را پس از انتخابات ۲۰۲۳، با وزرا ترزا ریبرا و نادیا کالوینو (چپ) و یولاندا دیاز و خوزه مانوئل آلبارس (راست) برگزار کرد.
تاریخ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۳ – ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳
مکاناسپانیا
علتدر ادامه مجلس معلق پس از انتخابات سراسری اسپانیا (۲۰۲۳)
شرکت‌کننده‌ها
نتیجه
  • با سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز سانچز در ۱۶ نوامبر
  • دولت سوم پدرو سانچز تشکیل شد

تشکیل دولت اسپانیا (انگلیسی: 2023 Spanish government formation) پس از انتخابات سراسری اسپانیا (۲۰۲۳) در ژوئیه ۲۰۲۳، که نتوانست اکثریت آراء را برای هیچ‌یک از احزاب سیاسی به دست آورد، در نتیجه کابینه قبلی به ریاست پدرو سانچز تشکیل شد تا در انتخاب دولت جدید در سمت سرپرستی باقی بماند.

این انتخابات موفق نشد اکثریت آراء را برای بلوک چپ، متشکل از حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) و سومار، با حمایت چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا (ERC)، ای‌اچ بیلدو، حزب ملی‌گرای باسک (PNV) فراهم کند. در نتیجه بلوک ناسیونالیست گالیسیا (BNG)، یا بلوک راست‌گرا، متشکل از حزب مردم (PP)، واکس، اتحادیه خلق ناوارس (UPN) و ائتلاف قناری (CCa) و باهم برای کاتالونیا تنها احزابی بودند که در صحنه باقی‌ماندند.[۱][۲] این نتیجه غیرمنتظره‌ای برای حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا سانچز و عملکرد ضعیف جناح راست به رهبری حزب مردم بود و گمانه‌زنی‌ها را در مورد آینده آلبرتو نونیز فییو، رهبر حزب مردم ایجاد کرد.

پس از هفته‌ها تنش‌های سیاسی باعث شد سانچز قانون عفو سیاستمداران کاتالونیایی را که به خاطر رویدادهای مربوط به بحران قانون اساسی اسپانیا (۲۰۱۷) و تظاهرات ۲۰۱۹–۲۰۲۰ کاتالونیا محکوم شده یا مورد تحقیق قرار گرفته‌بودند به تصویب برساند، سپس او توانست حمایت سومار، چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا را جلب کند، و در نهایت با باهم برای کاتالونیا، ای‌اچ بیلدو، حزب ملی‌گرای باسک، بلوک ناسیونالیست گالیسیا و ائتلاف قناری مجدداً اکثریت مطلق را در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳ به دست آورد تا به عنوان نخست‌وزیر اسپانیا انتخاب شود.[۳][۴][۵][۶] این برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ است که نیازی به تکرار انتخابات نبود، و همچنین اولین بار از آن تاریخ است که یک نامزد در اولین سرمایه‌گذاری رای‌گیری انتخاب می‌شود. انتخاب مجدد سانچز و پیشنهاد قانون عفو، اعتراضات را نیز برانگیخت.

منابع[ویرایش]

  1. «Spanish elections: Popular Party wins tight election but no clear majority». BBC News (به انگلیسی). ۲۰۲۳-۰۷-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۸.
  2. "Spain election: Ruling leftists withstood the odds, far right lost 19 seats". France 24 (به انگلیسی). 2023-07-24. Retrieved 2023-11-18.
  3. "Spain election: Conservatives win but fall short of majority – DW – 07/24/2023". dw.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-18.
  4. "Spain in 'political limbo' after election yields no clear winner". Al Jazeera (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-18.
  5. «Spain's election ends in deadlock». The Economist. شاپا 0013-0613. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۸.
  6. AGENCIAS, RTVE es / (2023-07-29). "El PP reclama su derecho a la investidura y el PSOE presiona a Junts". RTVE.es (به اسپانیایی). Retrieved 2023-11-18.