کشتن بنو اونه‌زورگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بنو اونه‌زورگ)
نقش برجسته مرگ تظاهرکننده اثر آلفرد هرلیکا به یاد بنو اونه‌زورگ در برابر اپرای برلین

بنو اونه‌زورگ (۱۵ اکتبر ۱۹۴۰ – ۲ ژوئن ۱۹۶۷) دانشجوی آلمانی بود که در جریان تظاهراتی علیه سفر شاه به آلمان در دوم ژوئن ۱۹۶۷ در برلین کشته شد.

او در هانوور به دنیا آمده بود و دانشجوی رشته زبان‌های رمانس و مطالعات فرهنگی آلمانی بود. همسرش هنگام مرگ او نخستین فرزندشان را باردار بود. تظاهرات ژوئن ۱۹۶۷ نخستین تظاهراتی بود که او در آن شرکت می‌کرد. قاتل او افسر پلیس آلمان غربی به نام کارل-هاینز کوراس بود. کوراس در دو نوبت محاکمه از مسئولیت مرگ اونه‌زورگ تبرئه شد. در سال ۲۰۰۹ اعلام شد که کوراس در همان زمان مأمور غیررسمی اشتازی و عضو حزب اتحاد سوسیالیست آلمان شرقی بود، هرچند پرونده‌های اشتازی چیزی درباره مأموریت او به قتل اونه‌زورگ نشان نمی‌دهد و انگیزه این قتل هنوز نا روشن است. کوراس در سال ۲۰۱۴ درگذشت.

کشته شدن اونه‌زورگ و تبرئه کوراس موجی از نارضایتی در میان جوانان آلمان و اروپا ایجاد کرد و تظاهرات و اعتراض‌ها به بحران سال ۱۹۶۸ منجر شد. در ادامه این نارضایتی‌ها در آلمان گروهی به نام جنبش دوم ژوئن تشکیل شد که به چند عمل تروریستی و آدم‌ربایی دست زد.

منابع[ویرایش]

  • افشین متین عسگری (۱۳۷۸کنفدراسیون، تاریخ جنبش دانشجویان ایرانی در خارج از کشور ۵۷–۱۳۳۲، ترجمهٔ ارسطو آذری، موسسه نشر و پژوهش شیرازه، شابک ۹۶۴-۶۵۷۸-۲۰-۹
  • حمید شوکت (۱۳۷۸کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه ملی) از آغاز تا انشعاب، موسسه انتشارات عطایی، شابک ۹۶۴-۳۱۳-۵۴۹-۷

پیوند به بیرون[ویرایش]