برونو ساکو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برونو ساکو
برونو ساکو در ۲۰۰۷
زادهٔ۱۲ نوامبر ۱۹۳۳ ‏(۹۰ سال)
اودینه، پادشاهی ایتالیا
شهروندیایتالیایی-آلمانی
تحصیلاتدانشگاه پلی‌تکنیک تورین
همسر(ها)پائولین ساکو
جایگاه مهندسی
رشته مهندسیطراحی خودرو
مرسدس-بنز سی۱۱۱، با درب‌های بال‌پرنده‌ای باز. این خودروی مفهومی با موتور وانکل یکی از پروژه‌های ساکو قبل از انتخاب او به سمت طراح دایملر-بنز بود.

برونو ساکو (زاده ۱۲ نوامبر ۱۹۳۳ در اودینه، ایتالیا) یک طراح خودرو و مهندس ارشد بازنشسته ایتالیایی-آلمانی است که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۹ به‌عنوان رئیس طراحی در گروه دایملر-بنز، سازنده آلمانی خودروها و کامیون‌های مرسدس بنز خدمت کرد.

از آنجایی که برونو ساکو در سال ۱۹۵۸ به‌عنوان طراح مرسدس-بنز استخدام شد، کار و مشارکت او در طراحی صنعتی خودروهای آن شرکت بیش از چهار دهه طول کشید.

زندگی‌نامه[ویرایش]

مرسدس بنز 190 (W201) ، "مهمترین" طراحی ساکو.
برونو ساکو با ماکت دبلیو۲۰۱

به گفته خود ساکو، وقتی در هجده‌سالگی و در حال دوچرخه‌سواری، یک استودبیکر رگال مدل ۱۹۵۰ با طراحی ریموند لووی را در خیابان های تاروویزیو دید٬ انگیزه طراحی خودرو به او دست داد. [۱]پس از آن بود که نتوانست تصویر خودرو را از سرش بیرون بیاورد و «فهمید سرنوشتش تعیین شده است». [۲]

پس از تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، ابتدا به دنبال کار در شرکت‌های اتوبوس‌سازی مشهور گیا و پینینفارینا رفت، اما کاری پیدا نکرد و به آلمان نقل‌مکان کرد. [۱] دایملر-بنز٬ او را به عنوان طراح در ۱۹۵۸ استخدام کرد، [۳] و اگرچه او قصد داشت فقط برای مدت کوتاهی بماند، ازدواجش با آنه‌ماری ایبه برلینی در ۱۹۵۹ و تولد دخترشان مارینا در سال بعد، او را وادار کرد که در آیندهٔ خود تجدید نظر کند. [۱]

ساکو طی پانزده سال آتی در دایملر-بنز ارتقا یافت و در ۱۹۷۴ مهندس ارشد شد. در ۱۹۷۵ به عنوان رئیس مرکز طراحی دایملر-بنز در سیندلفینگن٬ جای فریدریش گایگر نشست. [۱] [۴] در ربع‌قرن آتی، تا ۱۹۹۹ که بازنشسته شد، او مسئول طراحی هر خودروی سواری، اتوبوس و کامیون مرسدس بود. [۵] از آثار او می‌توان به خودروی مفهومی سی۱۱۱، سه نسل پیاپی از سدان‌های لوکس سری اس (دبلیو۱۲۶، دبلیو۱۴۰ و دبلیو۲۲۰آر۱۲۹، خودروی سدان جمع‌وجور دبلیو۲۰۲، اتاق‌های دبلیو۱۲۴ و دبلیو۲۱۰ در رده سدان‌های کلاس ئی، خودروهای اسپرت سی۲۰۸ و اس‌ال‌کا، خودروی اسپرت لوکس جی‌ال‌ئی و دبلیو۲۰۳ اشاره کرد. [۱] ساکو سهم بالایی در طراحی دبلیو۱۲۳، پرفروش‌ترین مرسدس بنز تاکنون [۶] و نیز آخرین طراحی خود، آر۲۳۰ (در ۱۹۹۷) داشت.

طراحی مورد علاقه ساکو، به دلیل اهمیتی که برای تاریخ شرکت بنز دارد، مرسدس-بنز ۱۹۰ است که در سال ۱۹۸۲ به بازار آمد ولی او از طراحی دبلیو۱۴۰ ناراضی بود، زیرا بخش بالایی نمای این خودرو (اصطلاحاً گلخانه) را ۱۰سانتی‌متر بیش از حد بلند گرفته‌بود. [۷] در دوران بازنشستگی، او به‌جای اس‌ال‌کا قرمز قدیمی خود، یک ۵۶۰اس‌ئی‌سی سرمه‌ای سوار می‌شود. [۵] [۷]

ساکو در زیندلفینگن، حومه اشتوتگارت زندگی می‌کند و علاوه بر ۵۶۰ مدل ۱۹۸۹ خود، یک دبلیو۲۱۳ کوپه ۲۰۱۹ نیز دارد، که آن هم سرمه‌ایست. [۸] [۹]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ "Bruno Sacco". EyesOn Design. Archived from the original on 2008-04-30.
  2. Stein, Jason (April 23, 2007). "Sacco created Mercedes' design "language"". The Herald-Mail.
  3. Meiners, Jens (January 2007). "The man who shaped the quintessential car company". Automotive News Europe.
  4. "Bruno Sacco (1933 - )". Automotive Hall of Fame: Inductees. Automotive Hall of Fame. Archived from the original on 2011-07-20.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Henke, Wolfgang (November 2001). "Bruno Sacco". WH Networks. Archived from the original on 2008-07-26.
  6. Forums. Who designed W123benzworld.org بایگانی‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Noordeloos, Marc (January 2007). "Q & A: Mercedes-Benz's Bruno Sacco". Automobile magazine. Archived from the original on 2012-02-12. Retrieved 2008-06-06.
  8. "Bruno Sacco: "A Mercedes-Benz needs to look like a Mercedes-Benz."". www.mercedes-benz.com (به انگلیسی). Archived from the original on 19 July 2022. Retrieved 2022-07-19.
  9. "What did the future look like in the past, Mr Sacco?". www.mercedes-benz.com (به انگلیسی). Archived from the original on 20 May 2022. Retrieved 2022-07-19.