برنارد هورویتز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برنارد هورویتز
Bernhard Horwitz
هورویتز، حدود سال ۱۸۶۰ میلادی
زادهٔ۱۸۰۷م.
نوی‌اشترلیتس، آلمان
درگذشت۱۸۸۵م. (ح ۷۸ سال)
لندن
مدفنگورستان هایگیت
ملیتآلمانی - انگلیسی
پیشهاستاد، نویسنده و مسئله پرداز شطرنج
شناخته‌شده برایمطالعات شطرنج هورویتز (۱۸۵۱م)، با همکاری یوزف کلینگ، تأثیر مهمی بر رشد و تکامل راهکارهای مرحله پایانی بازی شطرنج داشته‌است.

برنارد هورویتز (آلمانی: Bernhard Horwitz) متولد سال ۱۸۰۷م، در نوی‌اشترلیتس و مرگ در سال ۱۸۸۵م، در لندن، در حدود سن ۷۸ سالگی، یک استاد، مسئله پرداز و نویسنده شطرنج یهودی‌تبار اهل بریتانیا بود.[۱]

پیشینه[ویرایش]

abcdefgh
8
d8 white rook
f7 black king
d6 white king
d5 white pawn
d1 black rook
8
77
66
55
44
33
22
11
abcdefgh
اگر حرکت با سیاه باشد. راهکار دفاعی کلینگ و هورویتز، سیاه را قادر می‌سازد به تساوی دست یابد.اطلاعات بیشتر

برنارد هورویتز، در اصل آلمانی بود. او در نوی‌اشترلیتس، به دنیا آمد و در برلین به مدرسه رفت و هنر آموخت. در آنجا، بین سالهای ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۳م، عضو یک گروه معروف از شطرنج بازان آلمانی بود.[الف]
هورویتز، در سال ۱۸۴۵م، به انگلستان مهاجرت کرد و مقیم لندن شد و یک سال بعد تابعیت بریتانیایی دریافت کرد. وی درمحافل شطرنج بازان لندن چهره ای شناخته بود، هر چند در بازی‌های رقابتی کمتر می‌درخشید. از جمله بازی‌های ثبت شده وی، یکی در مقابل لیونل کیزریتسکی و دیگری در مقابل هوارد استانتون بود که هر دو را باخته‌است. با این حال مطالعات وی در حوزه مسئله پردازی و راهکارهای پایان بازی که به همراه یوزف کلینگ انجام شده و در سال ۱۸۵۱م، منتشر شد، بخش مهمی از ادبیات پایان بازی شطرنج محسوب می‌شود. از جمله یک شیوهٔ تهاجمی بازی با دو مهره فیل، به نام وی نامگذاری شده‌است.
برنارد هورویتز در سال ۱۸۸۵م، در لندن در گذشت و پیکر وی در گورستان هایگیت، به خاک سپرده شد.[۲][۳]

یادداشت[ویرایش]

  1. این گروه از هفت استاد شطرنج آلمانی قرن نوزدهم میلادی تشکیل شده بود و به (Berlin Pleiades: «خوشه پروین برلین»)معروف بود.

منابع[ویرایش]