بحث الگو:امیران سامانی

Page contents not supported in other languages.
افزودن مبحث
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شاه؟[ویرایش]

فکر نکنم که سامانیان را بتوان «شاه» و یا «پادشاه» نامید. آنچه مناسب به نظر می‌آید امیر است. نظر شما چیست؟ مازیار پری‌زاده ۱۱:۰۲، ۱۲ اوت ۲۰۰۷ (UTC)

از نظر من، شاه و امیر یک معنا را می‌رسانند. اگر شاه غیر از امیر است؛ علت تفاوتشان را بگویید، با سپاس.Shoshtari123 ۱۰:۰۱، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)

در تقسیم‌بندی من امیر برابر با فرماندار است اگر شاه را رئیس‌حمهور در نظر بگیریم. امیر را از ترجمه لیرشاه قرض گرفتم (نمونه: امیر گلاستر). البته الان که نگاه می‌کنم در ویکی انگلیسی هم امیر (amir) استفاده می‌شود. مازیار پری‌زاده ۱۰:۱۲، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)


من خود امرای سامانی یا امیران سامانی بیشتر شنیده‌ام. اما شاهان سامانی هم به کار رفته‌است. مثلاً در تاریخ ادبیات ایران نوشتهٔ مرحوم صفا ج۱ ص ۶۵ خط هفتم از آخر. البته امرای سامانی هم در همان صفحه به کار رفته‌است. در کتاب‌های قدیمی نظیر تاریخ بلعمی اصطلاح ملک را برای اشاره به سامانیان دیده‌ام. و ملک به معنی شاه به کار می‌رود: «ملوک عجم».
اما به نظرم بهترین کار این است که نام الگو را به «سامانیان» تغییر دهیم. به‌آفرید ۱۰:۱۶، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)
پاراگراف یکی مانده به آخر همان مقاله (اسماعیل سامانی) هم دلیل استفاده امیر را بهتر توضیح می‌دهد. تا آنجایی که به یاد دارم در میان حکومت‌های مختلف در دوران عباسی (دستکم از طاهریان تا آل بویه) تنها یعقوب لیث صفاری را می‌توان شاه نامید. مازیار پری‌زاده ۱۰:۱۹، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)
کمی بیم تحقیق دست‌اول می‌رود. گرچه از نظر استقرایی و کاربرد در منابع احتمالاً حرف شما را تأیید توانم کرد. به‌آفرید ۱۰:۲۴، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)
آخرین جایی که چیزی شبیه به این ادعا را دیده‌ام کتاب «چالش میان فارسی و عربی» آذرتاش آذرنوش (این دفععه آذرهوش ننوشتم) بوده. مازیار پری‌زاده ۱۰:۳۳، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)
هنوز معتقدم بهترین کار تغییر نام الگو به «سامانیان» است. به‌آفرید ۱۰:۲۵، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)
از نظر من مشکلی ندارد. مشکل اصلی من با همان «شاهان» بود. البته رده:شاهان سامانی هم باید به همان سرنوشت این الگو مبتلا شود. مازیار پری‌زاده ۱۰:۳۳، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)
رده‌ای به این نام وجود ندارد. همان رده:سامانیان است که نیازی به تغییر ندارد. مازیار پری‌زاده ۱۰:۳۷، ۱۳ اوت ۲۰۰۷ (UTC)