اندجورنس (کشتی ۱۹۱۲)

مختصات: ۶۹°۳۹′۳۰″ جنوبی ۵۲°۲۶′۳۰″ غربی / ۶۹٫۶۵۸۳۳°جنوبی ۵۲٫۴۴۱۶۷°غربی / -69.65833; -52.44167
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Endurance under steam and sail trying to break through pack ice in the دریای ودل on the Imperial Trans-Antarctic Expedition, 1915, by فرانک هرلی.
پیشینه
مالک
نام: اندورانس
سازنده: Framnæs shipyards, ساندفیورد، نروژ
آغاز کار: ۱۷ دسامبر ۱۹۱۲
خروج از خدمت: ۲۷ اکتبر ۱۹۱۵
سرنوشت: Sank following crush by ice floes on 2۱ نوامبر ۱۹۱۵
پی‌نوشت: موقعیت: ۶۹°۳۹′۳۰″ جنوبی ۵۲°۲۶′۳۰″ غربی / ۶۹٫۶۵۸۳۳°جنوبی ۵۲٫۴۴۱۶۷°غربی / -69.65833; -52.44167[۱]
Wreck discovered ۵ مارس ۲۰۲۲, دریای ودل
مشخصات اصلی
نوع: Barquentine
گنجایش: ۳۵۰ GRT
درازا: ۱۴۴ فوت (۴۴ متر)
پهنا: ۲۵ فوت (۷٫۶ متر)
پیشرانه: ۳۵۰ اسب بخار (۲۶۰ کیلووات) Coal-fired steam and sail
سرعت: ۱۰٫۲ گره (۱۸٫۹ کیلومتر بر ساعت؛ ۱۱٫۷ مایل بر ساعت)
خدمه تکمیلی: ۲۸

اندجورنس یا استقامت (انگلیسی: Endurance) یک کشتی سه دکلی بود که در آن سِر ارنست شکلتون و خدمه ۲۷ نفره در سفر ۱۹۱۴–۱۹۱۷ به سمت سرزمین جنوبی سفر کردند. این کشتی که در ابتدا پولاریس نام داشت در کارخانه کشتی‌سازی Framnæs shipyard ساخته شد و در سال ۱۹۱۲ از ساندفیورد در نروژ به آب انداخته شد. پس از اینکه کمیسران او دیگر نتوانستند هزینه کشتی سازی را بپردازند، کشتی توسط شاکلتون در ژانویه ۱۹۱۴ برای هیئت اعزامی خریداری شد که اولین سفر او بود. یک سال بعد، کشتی اِندجورنس در یخ‌های بسته گرفتار شد و سرانجام در ۲۱ نوامبر ۱۹۱۵ در دریای ودل در نزدیکی جنوبگان غرق شد. همه خدمه از غرق شدن کشتی جان سالم به در بردند و در نهایت در سال ۱۹۱۶ پس از استفاده از قایق‌های کشتی برای سفر به جزیره الفنت نجات یافتند.

لاشه کشتی استقامت در ۵ مارس ۲۰۲۲، تقریباً ۱۰۷ سال پس از غرق شدن، توسط تیم جستجو Endurance22 کشف شد.[۱] کشتی اِندجورنس ۹۸۶۹ پا (۳۰۰۸ متر;۱۶۴۵ فاتوم) در اعماق دریا قرار داشت و در وضعیت خوبی قرار دارد. این کشتی به عنوان یک مکان تاریخی و بنای تاریخی حفاظت شده تحت سیستم پیمان قطب جنوب تعیین شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Da Silva, Chantal (9 March 2022). "Lost in 1915, Ernest Shackleton's ship Endurance found off coast of Antarctica". NBC News. Archived from the original on 9 March 2022. Retrieved 9 March 2022.