الگو:معیارهای مقاله‌های برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

۱- موضوع مقاله باید جزو موضوعات مورد قبول در ویکی‌پدیا باشد. مقاله نباید با سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا از جمله ویکی‌پدیا:حق تکثیر و ویکی‌پدیا:ویکی‌پدیا چه چیزی نیست تعارض داشته باشد. مقاله‌ای که باید به ویکی‌واژه، ویکی‌نبشته یا سایر پروژه‌های خواهر منتقل شود، مقالهٔ مناسبی برای صفحهٔ اصلی ویکی‌پدیا نیست، حتی اگر مقالهٔ کاملی باشد.
۲- ویکی‌پدیا:بخش آغازین در آن رعایت شده باشد. مقدمه می باید مروری کلی از مقاله ارائه دهد و اهمیت و جایگاه موضوع را روشن و مهم‌ترین نکات و جدل‌های موجود (در صورت وجود) را ذکر کند. مقدمه باید شامل خلاصه هر بخش اصلی مقاله باشد.
۳- طول مقاله باید از ۵ کیلوبایت (برابر با ۵۱۲۰ بایت) بیشتر باشد.
۴- مقاله باید حاصل مشارکت حداقل سه کاربر (غیر ربات) باشد.
۵- مقاله باید در رده‌های مناسب قرار گرفته باشد و دست کم یک پیوند میان‌ویکی داشته باشد.
۶- آخرین ویرایش‌های انجام شده در مقاله (همگی یا بیشترشان) ویرایش‌های جزئی باشند (مانند اصلاح املایی و نظایر آن).
۷- مقاله باید جامع باشد و به میزان کافی به جنبه های مختلف موضوع پرداخته باشد.
۸- در صورت امکان، از جدول، تصویر یا نمودار جهت توضیح موضوع استفاده شده باشد. تصاویر باید کاملاً به تناسب موضوع به کار گرفته شده باشند و زیرنویس آنها حاوی توضیح کافی و مناسب باشند. تصاویر همچنین باید برچسب حق نشر مناسب داشته باشند.
۹- مقاله نباید هیچ برچسبی (الگویی) که نشان دهندهٔ نیاز مقاله به اصلاح باشد، داشته باشد. این برچسب‌ها شامل {{لحن}}، {{ویکی‌سازی}} و {{منبع}} و مشابه آن می‌شوند. هم‌چنین مقاله نباید نیاز به اضافه شدن چنین برچسب‌هایی داشته باشد.
۱۰- مقاله حتما باید دارای منابع باشد و بر تعداد منابع متناسب با اندازهٔ مقاله افزوده شود ضمنا منابع باید مستقل از یکدیگر باشد و طبق شیوه ارجاع به منابع دارای ارجاعات باشد. منابع مقاله باید معتبر باشند.
۱۱- مقاله باید روی موضوع اصلی تمرکز کرده باشد و از حاشیه‌روی های بی مورد و پرداختن به جزییات غیر ضروری پرهیز کرده‌ باشد.
۱۲- نوشتار پیش از این به عنوان نوشتار خوب برگزیده شده باشد.