الگو:دعوت دانشجویان برنامه آموزشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


آغاز دوره آموزشی شما[ویرایش]

درود «دانشجو»

شما به عنوان دانشجوی دوره آموزش اصول ویرایش در ویکی‌پدیا ثبت‌نام نموده یا کاندید شده‌اید.

به شما تبریک می گوئیم از اینکه دوره آموزشی شما آغاز می‌شود و شما می‌توانید ویکی نویسی را بصورت اصولی فرابگیرید.

امیدواریم از مباحث این دوره نهایت استفاده را ببرید و همچنین با تمرین و برطرف نمودن اشکالات خود بصورت حرفه‌ای این مسیر را ادامه دهید.

برای شروع می‌توانید صفحهٔ کاربری خود را ایجاد کنید.

این راهنما برای دانشجویانی نوشته شده است که از ویکی‌پدیا برای تکلیف کلاسی استفاده می‌کنند و شامل چهار واحد درسی است:

  • خوش‌آمدگویی، دیباچه‌ای کوتاه؛
  • هسته، مروری کلی بر سیاست‌ها و قوانین اصلی ویکی‌پدیا؛
  • ویراستن، آموزش کارکرد و نحوهٔ ویراستن صفحه‌ها و برقراری ارتباط با دیگران ؛ و
  • پیشرفته،آموزش برخی از مباحث پیشرفتهٔ انتخاب‌شده که به شما کمک می‌کند شروع خوبی در اولین مقاله‌تان داشته باشید.

در مجموع، می‌توان این چهار بخش را در حدود یک ساعت به پایان برد.

 

یافتن و خواندن نوشتار

پرسش‌های رایج خوانندگان و صفحهٔ آشنایی ما بیشترین اطلاعات رایج پسندیده دربارهٔ ویکی‌پدیا را دارا هستند.

جعبهٔ جستجویی در گوشهٔ سمت چپ هر صفحه وجود دارد که داخلش «جستجو» نوشته شده‌است. چیزی را که دنبالش هستید در آن بنویسید و سپس Enter را بفشارید. ویکی‌پدیا:جست‌وجو را برای جزئیات بیشتر ببینید.

راه‌های دیگری برای گشتن و یافتن نوشتارهای ویکی‌پدیا وجود دارد؛ بیشتر آنها را می‌توانید در درگاه:درونمایه بیابید. همچنین تکذیب‌نامهٔ ما را برای توجه به محدودیت‌های ویکی‌پدیا مطالعه کنید.

ویرایش نوشتار

مشارکت‌کردن آسان است؛ چگونگی ویرایش صفحه یا همکاری با ویکی‌پدیا را ببینید. برای چکیده‌ای دربارهٔ همکاری، راهنمای ساده و راحت را ببینید. آموزش سریع می‌تواند ویکی‌متن را در حد ساده به شما یادآوری کند. شما می‌توانید ویرایش‌کردن را در صفحهٔ تمرین تمرین و آزمایش کنید؛ یا ماجراجویی در ویکی‌پدیا را برای یادگیری ویرایش در یک ساعت بازی کنید.

در بهبود نوشتارها جسور باشید!؛ هنگام اضافه‌کردن حقایق، لطفاً منابع را ارائه کنید تا دیگران بتوانند آنها را بررسی و تأیید کنند. اگر به موضوع نوشتار وابسته هستید، لطفاً راهنمای تعارض منافع ما را ببینید.

اگر دنبال جایی برای کمک‌کردن می‌گردید، درگاه اجتماع همان جایی است که باید بروید.

 

ایجاد نوشتار تازه

نخستین نوشتارتان را برای فهمیدن اینکه آیا موضوع مورد نظرتان مناسب است بررسی کنید، سپس ابزار نوشتار شما را برای ایجاد نوشتار راهنمایی می‌کند.

زمانی که یک نوشتار ایجاد کردید، بهتر نوشتن نوشتارها را برای راهنمایی در مورد چگونگی بهبودبخشیدن نوشتار و اینکه نوشتار چه چیزی را شامل شود (مانند ارجاع به منابع) ببیند.

برای مشارکت در پرونده‌های تصویر، صدا یا ویدئو معرفی بارگذاری تصاویر را ببینید. سپس ابزار بارگذاری شما را در آن فرایند راهنمایی می‌کند.

نوشتارتان را بسازید



برای ایجادِ نخستین نوشتارتان، لطفاً عنوان آن را در کادر بالا وارد و بر روی «ایجاد نوشتار» کلیک کنید. ذکر این نکته لازم است که نوشتارهای شما در فضای پیش‌نویس ایجاد می‌شود تا پیش از انتشار در فضای نام اصلی، توسط اساتید دوره و ویرایشگران ویکی‌پدیا از نظر اصول فنی ویرایش در ویکی‌پدیا مورد بازبینی قرار گیرند. پیوندهای مفید:
دوره‌های من - درس‌ها - داوطلبان برخط

توضیحات الگو[ایجاد] [پاکسازی]